Project/Area Number |
19K03207
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 10010:Social psychology-related
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Research Institution | Tokyo Metropolitan University |
Principal Investigator |
Amano Yoichi 東京都立大学, 人文科学研究科, 助教 (90571886)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 婚活 / 配偶者選択 / 社会的情報 / 進化心理学 / mate-choice copying |
Outline of Research at the Start |
進化心理学的アプローチにもとづき,婚活という現代社会に特有の配偶者選択に焦点を当て,異性を結婚相手として評価する際にどのような種類の情報がどのように利用されているのかを明らかにする。現代インターネット社会の特徴でもある「可視化された他者からの評価」が配偶者選択に及ぼす影響について,身体的魅力や社会経済的地位といった配偶者としての魅力に影響することが報告されている他の要因と比較しながら検討を行う。
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Outline of Final Research Achievements |
This study aimed to examine the influence of social information on mate choice in "Konkatsu" (marriage hunting). The results of this study revealed that women evaluate a man based not only on his physical attractiveness and socioeconomic status but also on other women's evaluations. 'Likes' displayed on matching apps and marriage profiles, which indicate a man's popularity with women, influenced the evaluation of the man as a potential mate by compensating for his lower physical attractiveness. Furthermore, even in face-to-face situations such as marriage parties, the degree of sexual interest shown by other female participants, i.e., a man's popularity with women, influenced the evaluation of the man as a potential mate.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では,進化心理学の配偶者選択の研究において近年注目されている社会的情報の寄与について,配偶者としての魅力に影響することが知られている他の要因と比較しながら検討を行った。婚活という現代の配偶者選択では,身体的魅力や社会経済的地位だけでは異性を選別することが難しく,同性による評価という社会的情報を利用して判断していることが明らかとなった。婚活では「いいね!」が多いほどさらに「いいね!」が集まりやすいといわれ,一部の異性に人気が集中することが指摘されている。本研究の知見は,配偶者選択における同性による評価の影響が婚活がうまく機能していない原因のひとつである可能性を示唆するものである。
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