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Analysis of the process of social division and integration using gaming simulations

Research Project

Project/Area Number 19K03210
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10010:Social psychology-related
Research InstitutionKeio University

Principal Investigator

Sugiura Junkichi  慶應義塾大学, 文学部(三田), 教授 (70311719)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉川 肇子  慶應義塾大学, 商学部(三田), 教授 (70214830)
西田 公昭  立正大学, 心理学部, 教授 (10237703)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords社会の分断 / シミュレーション&ゲーミング / 社会的葛藤 / 説得的コミュニケーション / 合意形成 / 意見表明ボード / 説得納得ゲーム / 合意形成ゲーム / 社会の分断と統合 / ゲーミング / 化学反応ゲーム / 集団間葛藤 / リスクコミュニケーション / ESG投資 / 多数派予測 / 意見表明 / 共通利益 / 多属性態度モデル / 共通目標
Outline of Research at the Start

本研究では、社会の分断と統合のプロセスに関する2つの課題を達成する。(1)社会心理学における集団間葛藤の解決の知見と研究手法を用いて、意見表明による集団間葛藤とその解消のプロセスを解明する。その手法として目的の異なる集団間に部分的に共通した目標があることを自らが発見できるゲームを開発する。(2)立場の異なる双方の目標が一致するかのように提案して説得する戦略的な意見表明を取り上げ、カルトのマインド・コントロールのプロセスを援用して検討する。こうした共通目標の気づきによる相互理解の促進戦略のプロセスから、社会の統合に関するゲームの開発と評価を行う。

Outline of Final Research Achievements

We systematized social conflict as a division of society and its resolution process from two models based on gaming simulation. In the persuasion model, we examined the process of inclusion of diversified social needs by presenting the intention of the persuader and predicting the intention of the persuaded through a new variation of the persuasion game (SN Game). In the consensus model, we developed a new interest adjustment game that examines the process of group decision-making with the help of the multi-attribute attitude model and revealed that social conflicts can be mitigated depending on the method of visualizing the expression of opinions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

意見や価値観の対立から生じる深刻な社会的問題について、実際の事例をもとにしたシミュレーションゲームを新たに開発した。参加者らの相互作用から生じるゲーム中の認知、感情、行動を分析することで社会的葛藤の解決プロセスの詳細な検討が可能となった。ゲームの参加者にとっては、ゲームのプレイを通じて現実の社会的葛藤にかかわる問題構造を理解し、その経験をもとに実際の課題解決に繋げていくことが期待される。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (36 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (10 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 6 results) Presentation (16 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 2 results) Book (7 results) Remarks (1 results)

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    • Author(s)
      安藤 香織, 杉浦 淳吉, 前田 洋枝
    • Journal Title

      STUDIES IN SIMULATION AND GAMING

      Volume: 33 Issue: 1 Pages: 1-9

    • DOI

      10.32165/jasag.33.1_1

    • ISSN
      1345-1499, 2434-0472
    • Year and Date
      2023-06-05
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  • [Journal Article] When do games end?2023

    • Author(s)
      Schijven, M. P. & Kikkawa, T.
    • Journal Title

      Simulation & Gaming

      Volume: 54 Issue: 1 Pages: 3-4

    • DOI

      10.1177/10468781221139530

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    • Author(s)
      前田 洋枝、杉浦 淳吉、安藤 香織
    • Journal Title

      STUDIES IN SIMULATION AND GAMING

      Volume: 32 Issue: 1 Pages: 12-23

    • DOI

      10.32165/jasag.32.1_12

    • ISSN
      1345-1499, 2434-0472
    • Year and Date
      2022-06-30
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      Schijven Marlies P.、Kikkawa Toshiko
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      Simulation & Gaming

      Volume: 53 Issue: 3 Pages: 219-220

    • DOI

      10.1177/10468781221089058

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      杉浦淳吉・大沼 進・広瀬幸雄
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      STUDIES IN SIMULATION AND GAMING

      Volume: 31 Issue: 1 Pages: 27-37

    • DOI

      10.32165/jasag.31.1_27

    • NAID

      130008059383

    • ISSN
      1345-1499, 2434-0472
    • Year and Date
      2021-06-25
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      吉川肇子・中村美枝子・杉浦淳吉
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      STUDIES IN SIMULATION AND GAMING

      Volume: 31 Issue: 1 Pages: 50-59

    • DOI

      10.32165/jasag.31.1_50

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      130008059388

    • ISSN
      1345-1499, 2434-0472
    • Year and Date
      2021-06-25
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    • Journal Title

      Simulation Gaming Through Times and Disciplines.

      Volume: - Pages: 14-22

    • DOI

      10.1007/978-3-030-72132-9_2

    • ISBN
      9783030721312, 9783030721329
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      吉川肇子
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      科学

      Volume: 90 Pages: 869-876

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      130008139534

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      Sugijura, J.,Kouhara,S., Kikkawa, T., Namakura, M. & Matsuda, T.
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      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 58 Issue: 0 Pages: 248-257

    • DOI

      10.5926/arepj.58.248

    • NAID

      130007704352

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2019-03-30
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    • Author(s)
      Ando, K., Sugiura, J., Ohnuma, S., Kim-Pong, T., Hubner, G. & Adachi, N.
    • Journal Title

      Simulation & Gaming

      Volume: 50 Issue: 5 Pages: 532-555

    • DOI

      10.1177/1046878119880236

    • NAID

      120006769968

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  • [Presentation] 意見表明の可視化が討論に及ぼす影響 合意形成ゲーム「市民プロフィール」を用いた検討2023

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      杉浦淳吉
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      杉浦淳吉・安藤香織・大沼進・Gundula Huebner・Kim-Pong Tam・安達菜穂子
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      Kikkawa, T., Kriz, W., and Sugiura, J.
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    • Author(s)
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    • Invited
  • [Book] 新版暮らしの中の社会心理学2024

    • Author(s)
      安藤香織・杉浦淳吉
    • Total Pages
      169
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779517716
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      Kikkawa, T. Haga, S. Shigemori, M. Nakamura, M., and Suzuki, M.
    • Total Pages
      11
    • Publisher
      La Rochelle University
    • ISBN
      9791041527601
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    • Author(s)
      西田公昭
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    • Publisher
      カンゼン
    • ISBN
      9784862556806
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    • Author(s)
      Kikkawa, T. Kriz, W.C., & Sugiura, J.
    • Total Pages
      199
    • Publisher
      Springer.
    • ISBN
      9789811903472
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  • [Book] 宗教2世2022

    • Author(s)
      西田公昭他
    • Total Pages
      344
    • Publisher
      太田出版
    • ISBN
      9784778318338
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    • Author(s)
      西田公昭
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      さくら舎
    • ISBN
      9784865812138
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    • Author(s)
      Hamada, R., Soranastaporn, S., Kanegae, H., Dumrongrojwatthana, P., Chaisanit, S., Rizzi, P., Dumblekar, V. , Kikkawa,T. Kriz, W.C., Sugiura, J.
    • Total Pages
      560
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9789811380396
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  • [Remarks] jsugiura's website Environment & Gaming

    • URL

      https://sites.google.com/view/environment-gaming

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      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

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