• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of school-based prevention and sustainable care system to develop students' social bond and sense of security

Research Project

Project/Area Number 19K03222
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionTokai University (2022-2023)
University of Tsukuba (2019-2021)

Principal Investigator

Shoji Ichiko  東海大学, 児童教育学部, 特任教授 (40206264)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 幅崎 麻紀子  埼玉大学, 研究機構, 准教授 (00401430)
石隈 利紀  東京成徳大学, 応用心理学部, 教授 (50232278)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords学校予防教育 / ピア・サポート / 安心感 / ケア / 学校ケアシステム / 中学校 / 中学生 / 学校適応感 / 縦断研究 / 小中連携 / ケアシステム / ケアする人間関係 / ケアシステムの構築 / 生徒のつながり / 学校組織のレジリエンス / 持続的ケアシステム / ピアサポート / 共感性 / つながり / 生徒
Outline of Research at the Start

現代生徒の教育上の問題の背景に共感の喪失,対人関係欠如があげられ,学校不適応との関連が指摘される。子どもの問題はどの子にも起こりうるとされ,学校予防教育は現代の重要課題である。ユニバーサルな学校予防教育は子どものwell-being,安心できる学校風土創生をめざす(渡辺, 2015)。しかし持続的実施の効果検証は十分ではない。
本研究は「人とのつながり」「安心感」をテーマに,①中学生のつながり支援を,個人,学級,学校で進め,安心感,適応への効果を検証し,②1次から3次の予防教育実施による効果を検証し,③学校予防教育の縦断的実施による持続的支援システム構築をめざす。

Outline of Final Research Achievements

The students' problems of modern schooling continue to increase. The loss of empathy and lack of interpersonal relationships have been pointed out, and the well-being of children and the development of a safe school climate are urgent issues. The purpose of this study was to promote school preventive intervention through peer support, verify its effectiveness and clarify the factors that contribute to the effectiveness and continuity of school care system construction. The subject was a public junior high school A with 248 students, where students who had received training became the centres of efforts in their classes, grades and the whole school, and worked on this continuously for three years. The results of the survey showed effects on the students' bond, sense of security, school adjustment and classroom climate, suggesting the importance of teachers' understanding and cooperation in building a school care system and the importance of continuous efforts by the whole school.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は,学校適応に困難を抱える生徒だけでなくすべての生徒にとって,学校が安全,安心な場所となり,互いに学び合える場所,学校・学級風土を醸成するため,生徒が中心となって教師と共に学校予防教育に取り組み,継続的・縦断的に取り組むことによる持続的「学校ケアシステム」構築をめざした点にある。学校予防教育を進めることは,生徒の適応,レジリエンスを高めることにつながり,生徒が学校で安心して仲間・教師と共に過ごすことができ,生徒主体の取り組みであっても,教師や学校がそれを支えることの重要性が実証により確認された。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (18 results) (of which Open Access: 7 results,  Peer Reviewed: 5 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results)

  • [Journal Article] ピア・サポートの学びがもたらすものーピア・サポート活動による中学生の学びと変容ー2024

    • Author(s)
      庄司一子・高橋智子
    • Journal Title

      東海大学児童教育学部紀要

      Volume: 2 Pages: 1-11

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Development of the Yobiko Students Irrational Belief Scale and Examination of its Reliability and Validity: For Better Psychoeducational Services for Students Preparing for University Entrance Exams2023

    • Author(s)
      竹内 利光、石隈 利紀
    • Journal Title

      Japanese Journal of School Psychology

      Volume: 22 Issue: 1 Pages: 43-55

    • DOI

      10.24583/jjspedit.22.1_43

    • ISSN
      1346-5732, 2432-2865
    • Year and Date
      2023-03-10
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Psychological Adaptation Process of a Mother of an Adolescent with Autistic Spectrum Disorder: Focusing on the Parent’s Support Needs2023

    • Author(s)
      菅野和恵・山崎優子・石隈利紀
    • Journal Title

      Japanese Journal of School Psychology

      Volume: 22 Issue: 1 Pages: 71-83

    • DOI

      10.24583/jjspedit.22.1_71

    • ISSN
      1346-5732, 2432-2865
    • Year and Date
      2023-03-10
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学生を対象とする学校予防教育の実践と効果 : 中学校移行への継続的な支援を目指して2023

    • Author(s)
      高橋智子・庄司一子
    • Journal Title

      文理シナジー

      Volume: 27 Pages: 129-140

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 生徒指導を支えるチーム学校の体制:「みんなが資源 みんなで支援」による生徒支援2023

    • Author(s)
      石隈利紀
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 69 Pages: 22-25

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Teachable Moment Process in “Life and Death Education”:2022

    • Author(s)
      加藤良則・庄司一子
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 70 Issue: 2 Pages: 131-145

    • DOI

      10.5926/jjep.70.131

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2022-06-30
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] チーム学校による生徒指導:児童生徒の主体性と意見を活かす2022

    • Author(s)
      石隈利紀
    • Journal Title

      月間生徒指導

      Volume: 52 Pages: 14-20

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校におけるケアと安心感の醸成ー継続的・縦断的ピア・サポート実践を通してー2022

    • Author(s)
      庄司一子・高橋智子
    • Journal Title

      共生教育学研究

      Volume: 9 Pages: 1-12

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 話し合い活動を中心としたピア・サポートトレーニングによる生徒のコミュニケーションの変容プロセスの検討2022

    • Author(s)
      高橋智子・庄司一子
    • Journal Title

      共生教育学研究

      Volume: 9 Pages: 13-24

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本語指導が必要な生徒の高校卒業を支える要因ー定時制高校の事例からー2022

    • Author(s)
      幅崎麻紀子・庄司一子
    • Journal Title

      共生教育学研究

      Volume: 9 Pages: 39-52

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本の学校の多文化環境における移民生徒の仲間関係ーX中学校でのフィールドワークを通してー2022

    • Author(s)
      Ceva Zahra Fathiya・庄司一子
    • Journal Title

      共生教育学研究

      Volume: 9 Pages: 89-102

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] チーム学校尺度の作成―学校組織へのコンサルテー ションをめざして2022

    • Author(s)
      家近早苗・石隈利紀
    • Journal Title

      日本学校心理士会年報

      Volume: 14 Pages: 42-56

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] ピア・サポートにおける「聴く」ということの意味ーサポートシステム構築とケアの実現ー2021

    • Author(s)
      庄司一子・高橋智子
    • Journal Title

      共生教育学研究

      Volume: 8 Pages: 1-14

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] いじめの加害生徒に対する教師による指導の検討ー中学校教師へのインタビュー調査を通してー2021

    • Author(s)
      渕上 岳・庄司一子
    • Journal Title

      共生教育学研究

      Volume: 8 Pages: 77-88

    • NAID

      40022723957

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 児童の学校生活における安心感の検討ー教師や友人との経験・愛着に焦点をあててー2021

    • Author(s)
      貴志光加里・庄司一子
    • Journal Title

      共生教育学研究

      Volume: 8 Pages: 131-152

    • NAID

      40022723965

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 高等学校における「日本語指導が必要な生徒」の教育の課題2020

    • Author(s)
      幅崎麻紀子・庄司一子
    • Journal Title

      共生教育学研究

      Volume: 7 Pages: 23-34

    • NAID

      40022721737

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学校段階におけるスクールカーストの形成プロセスの検討ーM-GTAを用いた質的分析を通してー2020

    • Author(s)
      野村祐介・庄司一子
    • Journal Title

      共生教育学研究

      Volume: 7 Pages: 13-22

    • NAID

      40022721733

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] チーム学校で促進する学校メンタルヘルス~学校心理学の立場2019

    • Author(s)
      石隈利紀
    • Journal Title

      学校メンタルヘルス

      Volume: 22 Pages: 32-37

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Building and testing the effectiveness of a school care system that fosters a "secured feeling": Through peer support activities"2023

    • Author(s)
      Ichiko Shoji, Tomoko Takahashi, Masami Shoji, & Masaki Nakata
    • Organizer
      International School Psychology Association
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中学校教師が抱く信頼感と生徒への指導行動との関連ー職場環境の媒介効果の検討ー2022

    • Author(s)
      古田伸子・石隈利紀・田村節子
    • Organizer
      日本教育心理学会大64回総会発表論文集
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 「安心」を育む学校ケアシステム構築の取組と効果検証(Ⅰ)ーピア・サポート活動を通した生徒の変容ー2021

    • Author(s)
      庄司一子・高橋智子・中田匡紀・庄司正実
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「安心」を育む学校ケアシステム構築の取組と効果検証(Ⅱ)ーピア・サポート実践を通した教師の認知と行動の変容に着目してー2021

    • Author(s)
      高橋智子・庄司一子・中田匡紀
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Effects of progressive peer support training on junior high school students: Development of peer support scale and longitudinal study2019

    • Author(s)
      Ichiko SHOJI & Tomoko TAKAHASHI
    • Organizer
      41th International Annual Conference of the International School Psychology Association
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effects of progressive peer support training on junior high school students: Pervasive effect on members to peer support-supporter members2019

    • Author(s)
      Tomoko TAKAHASHI & Ichiko SHOJI
    • Organizer
      41th International Annual Conference of the International School Psychology Association
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How do Japanese school teachers face educational difficulties in transition to Multicultural Symbiotic Societies?2019

    • Author(s)
      Makiko HABAZAKI & Ichiko SHOJI
    • Organizer
      41th International Annual Conference of the International School Psychology Association
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Special Needs Education at High School in Japan ー Focusing on the case of part-time high school ー2019

    • Author(s)
      Yansong Wang & Ichiko SHOJI
    • Organizer
      41th International Annual Conference of the International School Psychology Association
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi