Examination of Teachers' Questioning and Teaching Material Characteristics to Encourage Learning of Scientific Rules: Focusing on the Abstraction Level of Knowledge Representation
Project/Area Number |
19K03235
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 10020:Educational psychology-related
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Research Institution | Tohoku University (2022) Ishinomaki Senshu University (2019-2021) |
Principal Investigator |
Sato Seiko 東北大学, 教育学研究科, 准教授 (20633655)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | 知識学習 / 課題解決 / 具体的情報 / 知識の道具的機能 / 表面的類似性 / 視点の変換 / 大学生 / 思考 / ルール学習 / 思考過程 / 抽象度 / 教材特性 / 発問 / 知識表現の抽象度 / 授業 |
Outline of Research at the Start |
授業において知識(ルール)が教えられても課題解決に適用できないという問題がある。本研究はその背景として,ルールと具体的事象の抽象度の違いによる教材特性の問題と,教師と学習者の認識の齟齬(教師はルールを教えたつもりでも学習者は事例の学習にとどまること)の問題を指摘する。本研究の目的は,先の問題を克服しルールの学習を成立させる教師の発問と教材の特徴について明らかにすることである。具体的には,教授学習場面で扱われる知識表現の抽象度に着目し,学習者が理解しやすく利用しやすい抽象度を有する教材を考案しその効果を検証すること,さらにルールへの抽象化と適用を促す教師の発問の特徴を明らかにすることである。
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Outline of Final Research Achievements |
In learning of scientific rule, even if students are taught necessary knowledge, they often fail to apply it to actual problem solving. In this study, I hypothesized the abstraction level of the tasks and teaching materials and the learners' recognition of them as factors in the difficulties of problem solving, and examined what kind of instructional activities would encourage problem solving. The results of the study are shown as follows: 1) Failures in problem solving occur due to adherence to judgments based on the concrete information of presented cases. 2) To promote problem solving, it is important not only to present rules and various examples in teaching situation, but also to form a general awareness of the instrumental functions of knowledge.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
科学的知識(ルール)の学習に関する教育心理学的研究では,これまで課題解決を阻害する要因として学習者のもつ誤概念や知識操作の不十分さが指摘され,誤概念修正のための教授ストラテジーやルールの操作練習の効果などが検討されてきた。本研究はそれらに加え,事例や課題のもつ具体的情報が知識の使用を阻害していることを指摘し,知識(ルール)のもつ機能的側面に着目した教授活動の重要性を指摘できたことに学術的意義がある。この知見は,実際の授業場面において,学習した知識を積極的に使用させる援助が必要であることを示唆するものである。
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Report
(5 results)
Research Products
(7 results)
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[Journal Article] 大学生の割合文章題第3用法の解決にみられる演算選択2020
Author(s)
佐藤誠子
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Journal Title
Annual convention of the Japanese Association of Educational Psychology
Volume: 62
Issue: 0
Pages: 151
DOI
NAID
ISSN
2189-5538, 2424-1571
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Open Access
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