• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a model for outreach-type collaborative support by education, psychology, and medicine for children with developmental disabilities

Research Project

Project/Area Number 19K03239
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionSeitoku University

Principal Investigator

Yamaguchi Toyokazu  聖徳大学, 心理・福祉学部, 教授 (10348154)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松嵜 くみ子  跡見学園女子大学, 心理学部, 教授 (30181712)
田中 大介  昭和大学, 保健医療学部, 教授 (30296983)
久保田 健夫  聖徳大学, 児童学部, 教授 (70293511)
原田 正平  聖徳大学, 児童学部, 教授 (70392503)
飯田 順子  筑波大学, 人間系, 准教授 (90383463)
宮川 三平  聖徳大学, 教育学部, 教授 (50110937)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsアウトリーチ型支援 / 発達障害 / アウトリーチ型多職種協働支援モデル / 多職種連携 / オンライン / コンサルテーション / アウトリーチ型他職種共同支援モデル / 多職種協働支援モデル / 教育・心理・医療の連携 / 発達障害傾向児 / 幼稚園 / 心理職 / 医師 / アウトリーチ / 教育者 / 保護者 / 協働 / 学校心理学 / 教育・心理・医療の協働体制 / 幼稚園・小学校との連携
Outline of Research at the Start

行政と連携し、支援が必要な子どもをに対して心理職と小児科医が幼稚園あるいは小学校を訪問し(アウトリーチ)、対象児の日常生活を観察、必要に応じて知能検査等を実施、学校(管理職、担任教諭、養護教諭等)や保護者とチームを組んで支援策を検討を行う。定期的に訪問を継続すること、そして日常生活を観察することで、対象児に合った具体的な実現可能な目標設定を置くことが可能となり、より効果的な支援が可能となる。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to construct a model for the early detection and intervention of children with developmental disabilities and to solve their problems comprehensively and efficiently by having psychologists and doctors visit kindergarten and collaborate with kindergarten teachers.
In Study 1, we interviewed teachers, principals, and parents to realize early detection and intervention for children with developmental disabilities, and attempted to construct a multidisciplinary collaborative support model to solve the problems of children, preschools, and families in the most efficient manner. Study 2 attempted to clarify the influence relationship and interaction in consultation with parents and kindergarten teachers by psychologists and doctors by examining how professionals interact with parents and kindergarten teachers at parents meetings and what occurs.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究チームは,2019年より科学研究費助成事業の助成を受け,幼稚園における教育・心理・医療によるアウトリーチ型多職種協働支援モデルを構築している。このモデルを小学校でも活用することで,子どもの発達を教育・心理・医療面からカバーした教育現場における協働体制を作り,発達障害傾向のある子どもに早期発見・介入することで,子どもが本来持つ能力を十分に発揮した学校への適応が期待でき,教育現場で起こる問題への解決に結びつくのではないかと考える。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 3 results) Presentation (6 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 発達障害傾向の子どもへの教育・心理・医療によるアウトリーチ型協働支援モデルの構築のための基礎的研究ー心理職・医師によるオンライン型コンサルテーション支援を通して-2023

    • Author(s)
      山口豊一、松嵜くみ子、宇津木美樹、上村佳代
    • Journal Title

      跡見学園女子大学附属心理教育相談所紀要

      Volume: 19

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業における若手教師の4種類のサポートに関する研究2022

    • Author(s)
      山口豊一・白土太一・冨島大樹・宇津木美樹・松嵜くみ子・上村佳代
    • Journal Title

      跡見学園女子大学心理学部紀要

      Volume: 4

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Psychological Processes of Infection Control for the Novel Coronavirus in Training Institute of Clinical Psychology2021

    • Author(s)
      山口 豊一、富島 大樹
    • Journal Title

      Japanese Journal of School Psychology

      Volume: 20 Issue: 2 Pages: 171-177

    • DOI

      10.24583/jjspedit.20.2_171

    • NAID

      130008118773

    • ISSN
      1346-5732, 2432-2865
    • Year and Date
      2021-03-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Review on Help Seeking in Elementary, Junior high and High School Students2021

    • Author(s)
      長久 真理子、山口 豊一
    • Journal Title

      The studies on educational practices

      Volume: 24 Issue: 0 Pages: 51-60

    • DOI

      10.50841/kyoikujissen.24.0_51

    • NAID

      130008040698

    • ISSN
      1880-2621, 2436-0945
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 心理の専門職と医師の協働による早期発達支援の試み2021

    • Author(s)
      山口 豊一、久保田 健夫
    • Journal Title

      教職実践研究

      Volume: 11号

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 発達障害傾向の子どもへの教育・心理・医療によるアウトリーチ型協働支援モデルの構築のための基礎的研究ー心理職・医師によるオンライン型コンサルテーション支援を通して-2022

    • Author(s)
      山口豊一、宇津木美樹、上村佳代
    • Organizer
      日本心理臨床学会第41回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害傾向の子どもへの教育・心理・医療によるアウトリーチ型多職種協働支援モデル構築のための基礎的研究―心理職・医師の発達障害傾向の子どもを持つ親の会への参加を通して―2021

    • Author(s)
      山口豊一・宇津木美樹・上村佳代
    • Organizer
      一般社団法人日本LD学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害傾向を認める子どもに対する教育・心理・医療の協働体制の確立とその評価と展望2021

    • Author(s)
      久保田健夫・山口豊一・新井雅・椎橋克夫・松嵜くみ子
    • Organizer
      日本心理臨床学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 高校生の援助要請と学校適応2021

    • Author(s)
      山口豊一・上村佳代
    • Organizer
      日本心理臨床学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害の臨床心理士と医師の協働によるアウトリーチ型早期介入:臨床心理士の立場から2020

    • Author(s)
      山口豊一、久保田健夫、松嵜くみ子
    • Organizer
      日本子ども健康科学学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害に対する臨床心理士と医師の幼稚園巡回訪問体制の確立とその効果 -発達障害の早期介入効果を高める新支援モデル-2019

    • Author(s)
      久保田 健夫、山口 豊一、腰川 一惠、 松永 智美、 松嵜 くみ子
    • Organizer
      日本心理臨床学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 公認心理師の基礎と実践① [第1巻] 公認心理師の職責 第2版 第3章 クライエント/患者らの安全の確保のために ──心理に関する支援を要する者等の安全の確保2023

    • Author(s)
      野島一彦、繁桝算男監修 野島一彦編 第3章 山口豊一
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      遠見書房
    • ISBN
      4866161663
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 学校心理学の理論から創る生徒指導と進路指導・キャリア教育2022

    • Author(s)
      山口 豊一
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762031243
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 発達が気になる子へのアウトリーチ型支援2021

    • Author(s)
      久保田 健夫、山口 豊一、腰川 一惠
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      岩崎学術出版社
    • ISBN
      9784753311859
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 教育・学校心理学2021

    • Author(s)
      下山 晴彦、佐藤 隆夫、本郷 一夫、小野瀬 雅人
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623086283
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 発達が気になる子へのアウトリーチ型支援 医師・心理士の協働による早期保育支援モデル2021

    • Author(s)
      久保田 健夫、山口 豊一、越川 一惠
    • Publisher
      岩崎学術出版社
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi