• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fluctuating understanding of self-image in early childhood - its development from an omnipresent to an integrated understanding.

Research Project

Project/Area Number 19K03244
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionMeijo University

Principal Investigator

Kimura Minako  名城大学, その他部局等, 准教授 (50457917)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords自己認知 / 映像理解 / 表象 / 幼児期 / リアリティ / 外的表象 / 認知発達 / 自己映像理解 / シンボル / 表象機能の発達 / 写真 / 表象機能 / 図像的表象 / ビデオ映像 / 自己映像 / 表象発達
Outline of Research at the Start

これまでの発達心理学では、自己理解の発達と映像理解の発達は異なる研究分野と考えられてきた。自己理解については、鏡やビデオの自己認知が主に取り上げられ、鏡では2歳、ビデオでは3歳頃に可能になることが分かっている。一方、モノや出来事の映像を写しとして理解することは、申請者の研究などから5歳児でも困難なことが明らかになってきた。2つの研究テーマに関するこのような結果の齟齬に加え、最近ではタブレット端末の普及によって、子どもは非常に幼い時から、自己映像を含む多様な映像に接しながら成長する。そこで本研究では、2つの研究分野の接合を図ることにより、幼児期の自己映像理解の発達を新たな側面から明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

This study experimentally investigated the developmental process of self-recognition through self-images in young children who are accustomed to seeing images of themselves on smartphones and other devices from a very early age. The results confirmed that even at an age when children are able to recognise self-images through mirrors, some children assign a different mental state to the video and still self-images projected on tablets, as if they were not themselves and different from their real selves. The results suggest the existence of a new stage in the developmental process of self-recognition.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、タブレット端末の普及や映像加工アプリの進化によって、子どもは非常に幼い時から、自己映像を含む多様な映像形式に接するようになってきたが、このような子どもたちの自己認知の発達を改めて問う研究は行われてこなかった。また、これまでの発達心理学では、自己認知の発達と映像理解の発達は異なる研究分野と考えられてきたこともあり、映像の質の違いや加工の有無によって、自己像の理解が影響されるか否かも、明らかにされてこなかった。本研究は、この2つの研究分野の接合を図るこれまでにない課題を開発し、自己理解の発達の新たな側面に光を当てることができた点に意義がある。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 写真のショートケーキは舐めたら甘いか?:4-5歳児の写真の表象性理解の発達2021

    • Author(s)
      木村美奈子・加藤義信
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 32 Pages: 37-48

    • NAID

      40022550461

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 表象機能の発達―図像的表象の理解を中心に2020

    • Author(s)
      木村美奈子
    • Journal Title

      児童心理学の進歩

      Volume: 59 Pages: 25-50

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Experimental Evidence for the Property Realism of Photographs in Early Childhood2023

    • Author(s)
      Minako Kimura
    • Organizer
      ECDP2023 Turku, Finland
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 認知発達研究のこれからー「わくわくする研究」を目指してー2023

    • Author(s)
      木村美奈子
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 自己ビデオ映像が「私の表象」であることを幼児はどこまで理解しているか2023

    • Author(s)
      木村美奈子・加藤義信
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期の写真の属性実在論をめぐる一実験的証拠2022

    • Author(s)
      木村美奈子・加藤義信
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Do five-year-old children fully understand that dolls have no mental faculties ?2021

    • Author(s)
      Minako Kimura & Yoshinobu Kato
    • Organizer
      The 32nd International Congress of Psychology
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 映像リテラシーの視点から幼児教育番組を語ろう2021

    • Author(s)
      木村美奈子
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 外的表象理解の発達における連続性と非連続性2021

    • Author(s)
      木村美奈子
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Eテレ幼児番組を視聴し放送と心理学の連携について語り合う2020

    • Author(s)
      木村美奈子
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi