• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of linguistic understanding of emotions in early childhood and its application to childcare and education

Research Project

Project/Area Number 19K03250
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

Iijima Noriko  宮城教育大学, 教育学部, 准教授 (40581351)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 池田 和浩  尚絅学院大学, 総合人間科学系, 准教授 (40560587)
小泉 嘉子  尚絅学院大学, 総合人間科学系, 教授 (80447119)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2023: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords注意の制御 / 感情語 / 確信度 / 特別支援保育 / 幼児 / 感情理解 / 実行機能 / 絵本 / 行動統制の困難さ / 感情推測 / 幼児教育 / ひらがな読み / 視線分析 / 感情語の獲得 / 他者の感情理解 / 確信度理解 / 表情理解
Outline of Research at the Start

これまでの研究から「気になる」子どもは他者の感情理解に困難さをもち、それが社会的適応に大きく影響していることが明らかになっている。そのため幼児期からの支援が求められるが、これまで他者の感情理解とその背景となる認知能力との直接検討はなされておらず、効果的な支援方法の検討も不十分である。
そこで、本研究は感情の言語的理解に着目し、その発達に影響を及ぼす因子を注意の制御、感情語の獲得、確信度理解と想定し、発達連関を絵本による読みきかせによって検討する。本研究は、感情理解の発達アセスメントの開発、絵本の読み聞かせによる支援プログラムの開発へと応用を目指している。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to clarify the linguistic understanding of emotion in terms of attentional control, acquisition of emotion words, and understanding of uncertain others' emotional information, and to consider how to support the development of children who need consideration. The results revealed the following main findings.
(1) Children with behavioral control difficulties had difficulty switching their attention to emotional information. (2) There was a positive correlation between confidence of others' emotion, understanding of others' emotions, and emotional control. (3) Children with communication difficulties had difficulty in correctly evaluating the certainty of negative emotional words. (4) It was considered necessary to focus on and cultivate the ability to attentional control and to understand words that express certainty.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、行動特性の困難さやコミュニケーションの困難をもつ幼児が苦手としている感情理解について、その背景となる発達メカニズムを検討した。その結果、感情理解の困難さであっても、行動統制の困難さのある子どもは注意の制御が関連し、コミュニケーションの困難さがある子どもは確信度といったあいまいな言語理解が関連しており、その背景に違いがあることを明らかにした点に学術的意義がある。また、効果的な発達支援は注意の制御や、確信度を表す言語獲得などそれぞれの苦手さに焦点を当てることの重要性を示唆できた点で社会的意義があったといえる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 幼児期における情動発達の特徴 : 年齢と性による違い2022

    • Author(s)
      平川久美子・本郷一夫・飯島典子・髙橋千枝
    • Journal Title

      石巻専修大学紀要

      Volume: 33 Pages: 71-78

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 遊びを通じたICT活用力を育む幼児教育の実践2022

    • Author(s)
      飯島典子・小森谷一朗
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 40 Pages: 61-72

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児の情報活用能力に関する一考察2022

    • Author(s)
      飯島典子・小森谷一朗・髙橋佑衣
    • Journal Title

      情報活用能力育成機構研究紀要

      Volume: 2 Pages: 1-12

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼児の感情表現を援助する保育実践-色を用いた感情表現活動の実践-2020

    • Author(s)
      飯島典子・宍戸佳央理
    • Journal Title

      宮城教育大学教職大学院紀要

      Volume: 1 Pages: 111-119

    • NAID

      40022557725

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 幼児の情動理解と実行機能との関連2024

    • Author(s)
      飯島典子・大内晶子・佐藤広英
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児の自発的絵本読み行動と感情理解との関連2023

    • Author(s)
      飯島典子
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] A Comparison of Factors Affecting Verbal Aggression Between Japan and China: Emotion and Politeness2022

    • Author(s)
      Takeyasu Kawabata,Yoshiko Koizumi,Li Xioping,Wang Chong
    • Organizer
      PAPERS FROM THE INTERNATIONAL ASSOCIATION FOR CROSS-CULTURAL PSYCHOLOGY CONFERENCES
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 幼児期の情報活用能力の育成に関する研究1 ー情報活用能力体系表におけるステップ0の検討ー2021

    • Author(s)
      飯島典子
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児の感情の言語的理解に関する研究22021

    • Author(s)
      飯島典子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児の感情の言語的理解に関する研究1―幼児の自発的絵本読み行動と感情理解に関する予備調査―2020

    • Author(s)
      飯島典子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi