Development of the relationship between children's moral emotional attribution and moral behavior
Project/Area Number |
19K03260
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 10020:Educational psychology-related
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Research Institution | Tohoku University (2020-2021) Yokohama City University (2019) |
Principal Investigator |
Hasegawa Mari 東北大学, 教育学研究科, 教授 (10376973)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
越中 康治 宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 准教授 (70452604)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
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Keywords | 道徳性 / 向社会的行動 / 道徳感情 / 罪悪感 / 誇り / 同情 / 攻撃行動 / プライド / 道徳的行動 / 向社会性 / 比較文化 / 児童期 |
Outline of Research at the Start |
いじめや暴力行為の増加、道徳の教科化をうけ、子どもの反社会的行動の回避や向社会的行動といった道徳的行動の生起メカニズム解明は緊急の課題である。従来道徳的行動は、規範意識や道徳推論などの道徳的認知によって規定されるという考えが支配的であったが、近年は道徳感情(罪悪感やプライドなど、規範に関わる場面で生じる感情)との関連に注目が集まっている。本研究は、児童の道徳感情がどのように発達するのか、道徳感情と道徳的行動がどのように関係するのかを、比較文化研究により探る。また、発達の規定因および文化差が生じる要因を特定する。
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Outline of Final Research Achievements |
This study aimed to explore how both positive and negative moral emotions are related to moral behavior during childhood. Ethical guilt and moral pride responses increased in late childhood were compared to early childhood, which were positively related to prosocial behavior. The two emotions were less significantly related to temperamental factors. The most significant cultural difference was found in responses for moral pride. Japanese children were less likely than Canadian children to select "happy" and more likely to select "neutral" in moral pride stories.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
反社会的行動回避や向社会的行動などの道徳的行動は、罪悪感やプライドなどの道徳感情が影響することが指摘されている。しかし、両者がどのように関係するのか、その関係の発達差と文化差については実証研究が乏しい。教育現場でも、社会性と情動の学習(SEL)が注目されるようになっており、本研究の知見は道徳教育に基礎資料を提供するものである。
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Report
(4 results)
Research Products
(19 results)