Transmission of historical trauma and development of peace education program from the perspective of positive psychology
Project/Area Number |
19K03284
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 10030:Clinical psychology-related
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Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
Kamite Yuka 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (20445927)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
木谷 智子 比治山大学, 現代文化学部, 講師 (70816230)
安部 主晃 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 助教 (80804319)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 被爆2世・3世 / 原爆 / 許し / トラウマ / ポジティブ心理学 / マインドフルネス / 平和 / 健康不安 / 戦争 / 被爆二世・三世 / 寛容性 / 児童養護施設 / 世代間伝達 / 平和教育 |
Outline of Research at the Start |
本研究は,原爆被爆体験の次世代への心理社会的影響を明らかにし,心理学的観点から「平和」を捉え直し,得られた知見の平和教育への還元を目的に,以下の3点を検討する。 1. 原爆被爆体験の次世代(二・三世)への心理社会的影響について,負の側面だけでなく,世代を超えてトラウマ体験を乗り越えてきた心理的働きに着目し,ポジティブ心理学の観点から検討する。 2. 平和に対する認識を測定する尺度を開発し,個人の平和の認識と状態に関連する要因を,親世代・個人のトラウマ体験の有無や性格特性などの観点から検討する。 3. 心理学の知見を取り入れた心理学的平和教育プログラムを開発する。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to examine the psychological effects of the atomic bomb on the next generation from a positive psychological perspective and to construct a new psychological peace education program. From a positive psychological perspective, this study focused on forgiveness toward the perpetrators. The results of the questionnaire survey indicated that the descendants of atomic bomb survivors may have positive qualities such as emotional and behavioral forgiveness toward those who have harmed them. In addition, second- and third-generation atomic bomb survivors may have different reactions to health concerns. In the construction of a psychological peace program, some mindfulness-based programs were implemented for several psychological issues, and a certain level of effectiveness was obtained.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
原爆が人類史上に残る歴史的な被害体験であるにも関わらず,その子孫にどのような影響をもたらすかは,心理的影響についてはほとんど目が向けられてこなかった。本研究は被爆者の子孫に対する心理的影響について,ネガティブな面だけでなく,ポジティブな側面にも着目したものであり,歴史的トラウマからの回復やレジリエンスに対する重要な知見を提供できたと考えられる。また,本研究が着目した加害者への許しについては,原爆や戦争の被害者だけでなく,より日常的な対人関係における被害体験からの回復やメンタルヘルスの向上にも重要な視点であり,社会的意義という点からも,今後幅広く検討することが望まれる。
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Report
(5 results)
Research Products
(9 results)
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[Journal Article] Survey and comparison of psychological factors between descendants and non-descendants of survivors of the atomic bomb: Generational differences in mental health indicators.2021
Author(s)
Kamite, Y., Kitani, T., Ikeda, T., Abe, K., Kabir, R. S., & Morishima, T.
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Journal Title
Journal of Psychiatric Research
Volume: 136
Pages: 398-401
DOI
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Peer Reviewed
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