Research Project
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
申請者は,これまでに各年代において,認知行動的な技法を用いたユニバーサルレベルの予防プログラムの介入研究を行い,ストレス反応や抑うつの改善,問題行動の減少を確認してきた。その一方で,症状・問題の軽減,改善といった“治療的効果”は,確認できたものの “予防効果”の中核をなす保護要因の習得・向上については検討できていないという課題も見えてきた。そこで本研究は,小中学校における長期的な継続した予防介入が,レジリエンスを習得・向上させ,子ども達に将来の心と体の健康を守る術を習得・向上させることができるか,そしてその長期的効果を測定することを目的として研究を進める。
This study collected data from approximately 200 intervention practitioners and approximately 400 longitudinal survey participants during the research period. The intervention study implemented a program of cognitive-behavioral intervention techniques.The results showed effects such as reducing depressive symptoms and stress responses, and improving resilience.In the longitudinal survey, we collected data from elementary school students (2nd-5th grade, 3rd-6th grade) at 6 points in 2 years. The results suggested that negative and positive automatic thoughts had a strong effect on children's depressive symptoms. The study data were published in the international journal “Journal of Cognitive therapy and Research”.
先行研究と私たちが行ってきた学校現場における臨床心理学研究は,ストレス反応や抑うつの軽減といった“治療的効果”は,確認できたものの “予防効果”の中核をなす保護要因の習得・向上については検討できていない。本研究は,“治療”にとどまらず“予防”つまり心身の不調から個人を保護する要因である保護要因の習得・向上を目的とした。本研究は保護要因の中でも子どものレジリエンスに着目し,認知行動的な技法が子どものレジリエンスを向上させるかを検討した。解析の結果からレジリエンスの向上が示され,学校現場での子どもの予防的介入としての認知行動的プログラムの有効性が示唆された。
All 2022 2021 2020 2019 Other
All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results, Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)
Cognitive Therapy and Research
Volume: 46 Issue: 6 Pages: 1049-1061
10.1007/s10608-022-10326-9
The Japanese Journal of Educational Psychology
Volume: 69 Issue: 4 Pages: 382-395
10.5926/jjep.69.382
130008136575
Japanese Journal of Behavioral and Cognitive Therapies
Volume: 45 Issue: 1 Pages: 39-50
10.24468/jjbct.18-197
130007661440
Substance Abuse Treatment, Prevention, and Policy.
Volume: 14 Issue: 1 Pages: 51-51
10.1186/s13011-019-0230-5
120007037459