Development of Internet Addiction Prevention Education Program for Youth
Project/Area Number |
19K03302
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 10030:Clinical psychology-related
|
Research Institution | Kobe University of Future Health Sciences |
Principal Investigator |
Nagaura Hiromu 神戸医療未来大学, 人間社会学部, 准教授 (10836224)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
野田 哲朗 大阪人間科学大学, 心理学部, 教授 (00769979)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
|
Keywords | ゲーム障害 / 認知的要因 / ストレスマネジメント / 心理教育 / ゲーム依存 / 予防プログラム / 青少年 / インターネット依存 / ストレス / 認知 / COVID-19 / ストレス対処 |
Outline of Research at the Start |
インターネットの普及にともない,インターネット依存(Young, 1998)やGaming disorder (WHO, 2018)といった心理的問題への対応の必要性が謳われている。これまで,インターネット依存に関連する要因として,インターネットの使用に関する非適応的な認知,ストレス対処スキル等に関する問題が挙げられている。そこで本研究では,青少年におけるインターネット依存に関する非適応的な認知,ストレス対処および情動調節スキルが依存傾向に及ぼす影響について検討し,得られた結果を基に,インターネット依存の予防を目的とした心理教育プログラムの開発を目的とする。
|
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to develop an Internet addiction prevention program focused on cognitive factors (thinking styles) for youth. First, a survey of approximately 1,000 college students indicated that day/night reversal tendencies and stress promote gaming addiction. Next, a survey of approximately 2,000 elementary and junior high school students indicated that 7.3% of the total respondents were above the Cutoff value for gaming addiction, and that cognitions that promote dependence include anxiety about friendships and perceived effectiveness of games in reducing stress. Based on these findings, a lesson plan was developed to expand the repertoire of in-game friendships and stress coping skills, and was implemented in two elementary and two junior high schools.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、国際疾病分類第11回改訂版(ICD-11)に追加された「ゲーム障害」のリスク要因として、ストレス対処や生活習慣の問題がみられること、また、特に本邦の青少年の特徴として、ゲーム内における友人関係の不安の高さがゲームへの依存に影響を及ぼしていることが明らかとなった。また、ゲームのプレイ自体ではなく、ゲームの使用をセルフコントロールすることを主眼に置いた、心理教育プログラムの知見に基づいた予防プログラムの有効性が示唆された。
|
Report
(5 results)
Research Products
(6 results)
-
[Journal Article] A cross-sectional study of the psychological impact of the COVID-19 pandemic on undergraduate and graduate students in Japan2021
Author(s)
Noda, T., Nagaura, H., Tsutsumi, T., Fujita, Y., Asao, Y., Matsuda, A., Satsuma, A., Nakanishi, M., Ohnishi, R., & Takemori, M.
-
Journal Title
Journal of Affective Disorders Reports
Volume: 6
Pages: 100282-100282
DOI
Related Report
Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
-
-
-
-
-