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Development of Internet Addiction Prevention Education Program for Youth

Research Project

Project/Area Number 19K03302
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10030:Clinical psychology-related
Research InstitutionKobe University of Future Health Sciences

Principal Investigator

Nagaura Hiromu  神戸医療未来大学, 人間社会学部, 准教授 (10836224)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 野田 哲朗  大阪人間科学大学, 心理学部, 教授 (00769979)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsゲーム障害 / 認知的要因 / ストレスマネジメント / 心理教育 / ゲーム依存 / 予防プログラム / 青少年 / インターネット依存 / ストレス / 認知 / COVID-19 / ストレス対処
Outline of Research at the Start

インターネットの普及にともない,インターネット依存(Young, 1998)やGaming disorder
(WHO, 2018)といった心理的問題への対応の必要性が謳われている。これまで,インターネット依存に関連する要因として,インターネットの使用に関する非適応的な認知,ストレス対処スキル等に関する問題が挙げられている。そこで本研究では,青少年におけるインターネット依存に関する非適応的な認知,ストレス対処および情動調節スキルが依存傾向に及ぼす影響について検討し,得られた結果を基に,インターネット依存の予防を目的とした心理教育プログラムの開発を目的とする。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop an Internet addiction prevention program focused on cognitive factors (thinking styles) for youth. First, a survey of approximately 1,000 college students indicated that day/night reversal tendencies and stress promote gaming addiction. Next, a survey of approximately 2,000 elementary and junior high school students indicated that 7.3% of the total respondents were above the Cutoff value for gaming addiction, and that cognitions that promote dependence include anxiety about friendships and perceived effectiveness of games in reducing stress. Based on these findings, a lesson plan was developed to expand the repertoire of in-game friendships and stress coping skills, and was implemented in two elementary and two junior high schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、国際疾病分類第11回改訂版(ICD-11)に追加された「ゲーム障害」のリスク要因として、ストレス対処や生活習慣の問題がみられること、また、特に本邦の青少年の特徴として、ゲーム内における友人関係の不安の高さがゲームへの依存に影響を及ぼしていることが明らかとなった。また、ゲームのプレイ自体ではなく、ゲームの使用をセルフコントロールすることを主眼に置いた、心理教育プログラムの知見に基づいた予防プログラムの有効性が示唆された。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] A cross-sectional study of the psychological impact of the COVID-19 pandemic on undergraduate and graduate students in Japan2021

    • Author(s)
      Noda, T., Nagaura, H., Tsutsumi, T., Fujita, Y., Asao, Y., Matsuda, A., Satsuma, A., Nakanishi, M., Ohnishi, R., & Takemori, M.
    • Journal Title

      Journal of Affective Disorders Reports

      Volume: 6 Pages: 100282-100282

    • DOI

      10.1016/j.jadr.2021.100282

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] IGDS-Jを用いた小中学生のゲーム依存傾向の実態調査-校種による違いに着目して-2022

    • Author(s)
      永浦拡・藤田益伸・堤俊彦・野田哲朗
    • Organizer
      2022年度アルコール・薬物依存関連学会合同学術総会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ禍における大学生のゲーム依存傾向と関連要因-経時的変化に着目して2021

    • Author(s)
      永浦拡・藤田益伸・堤俊彦・野田哲朗・中西愛・冨美司
    • Organizer
      2021年度 日本アルコール・アディクション医学会合同学術総会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] インターネットゲーム障害スケール日本語版の因子構造―逃避型依存モデルに基づいた検討―2020

    • Author(s)
      永浦拡・藤田益伸・松田彩音・薩摩篤潤・浅尾祐亮・大西怜香・竹森未来・中西愛・堤俊彦・野田哲朗
    • Organizer
      第55回日本アルコールアディクション医学会学術総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] COVID-19が学生のメンタルヘルス・嗜癖習慣に及ぼす影響2020

    • Author(s)
      野田哲朗・松田彩音・薩摩篤潤・浅尾祐亮・永浦拡・藤田益伸・大西怜香・中竹森未来・中西愛・堤俊彦
    • Organizer
      第55回日本アルコールアディクション医学会学術総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] ゲーム依存未然防止のための児童生徒アンケート結果

    • URL

      https://www.city.nishiwaki.lg.jp/kakukanogoannai/kyouikuiinkai/kyoikusouzoubu/gakoukyouikuka/kyouikushisaku/25537.html

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

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