• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effectiveness of Parent Training for Parents and Instructors of Juvenile training school Inmates with Developmental Disabilities

Research Project

Project/Area Number 19K03303
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10030:Clinical psychology-related
Research InstitutionKibi International University

Principal Investigator

FUJIWARA NAOKO  吉備国際大学, 心理学部, 教授 (10712276)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsペアレント・トレーニング / 少年院 / 法務教官 / 保護者支援 / 発達上の課題 / 職員研修 / 応用行動分析 / ペアレント・トレーニング支援者版 / 発達上の課題・困難 / 矯正教育 / 発達障害
Outline of Research at the Start

本研究は、発達障害児の行動改善に効果が認められている「応用行動分析」の手法を伝授する「ペアレント・トレーニング」を、少年院の教官および保護者に実施し、その効果を検証する実践研究である。
具体的には、①発達障害のある少年が在院する少年院の教官に研修(ペアレント・トレーニング支援者版)を実施して、教官の指導スキルや心理面を検証し、②保護者にペアレント・トレーニングを実施して、養育スキルや心理面への効果を検証する。
この実践により、教官と少年の関係性、それに伴う少年の行動、保護者のスキルや子どもの受け入れに対する認知が改善すると考えられ、少年の出院後の生活適応や再犯防止にも効果を及ぼすことが期待できる。

Outline of Final Research Achievements

We conducted a parent training supporter version for instructors who educate juveniles with developmental and other disabilities in a juvenile training school and examined the effectiveness of the training. Comparison of pre- and post-training questionnaires showed that participants' knowledge of behavioral theory increased, their sense of efficacy as instructors increased, and their sense of burden regarding special support decreased, indicating the effectiveness of the training.
In addition, we conducted a survey of parents, a workshop incorporating elements of parent training, and individual counseling to clarify the need for parental support in a juvenile training school and the applicability of parent training to convey the concepts of applied behavior analysis.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

我が国の少年院における研究は、ほとんどが在院者への直接指導や教官への調査研究であるが、本研究は保護者や教官に対する介入を実践し、心理面に焦点を当てた。特に保護者支援に関する研究は、これまでに実証的な研究がなく学術的意義も大きい。
そして、こうした保護者や教官といった少年に直接関わる支援者への介入によって、少年の行動に対する見方や考え方が改善することが確認できた。これは今後の少年との関係構築を促進し、少年の社会適応や再犯防止にも繋がることが期待でき、社会的意義も大きい。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 6 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] 少年院における保護者支援の実践:ペアレント・トレーニングの要素を取り入れた入院時講習会の試み2023

    • Author(s)
      藤原直子,大漉秀幸,中木祐太
    • Journal Title

      吉備国際大学心理・発達総合研究センター紀要

      Volume: 9 Pages: 27-33

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 少年院における保護者支援の実践:ペアレント・トレーニングの要素を取り入れた講習会の試み2022

    • Author(s)
      藤原直子, 白井涼, 砂田創太郎
    • Journal Title

      矯正教育研究

      Volume: 67 Pages: 117-124

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「強み介入」を用いたストレスマネジメント教育が中学生のストレス低減に及ぼす効果2022

    • Author(s)
      藤原 直子, 大野 颯斗, 日下部 あゆみ
    • Journal Title

      吉備国際大学研究紀要(人文・社会科学系)

      Volume: 32 Pages: 95-102

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学と地域の支援施設との連携によるペアレント・トレーニングの実践:参加者の心理的変化と満足度による効果検討2021

    • Author(s)
      藤原 直子, 栗田 喜勝
    • Journal Title

      チャイルドサイエンス

      Volume: 22 Pages: 54-58

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 医療職を目指す学生に対する防煙教育と禁煙支援-4年間の取り組み-2021

    • Author(s)
      中角祐治、中嶋貴子、藤原直子、竹中孝博
    • Journal Title

      吉備国際大学研究紀要(医療・自然科学系)

      Volume: 31 Pages: 11-15

    • NAID

      120007000168

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 少年院在院者の保護者の心理的特徴と支援ニーズ :発達障害のある少年の保護者に焦点をあてて2021

    • Author(s)
      藤原 直子、中村 信、本城 正弘
    • Journal Title

      矯正教育研究

      Volume: 65 Pages: 100-107

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The effect of lecture on “cognition and stress” for first-year university students on consciousness of smoking2020

    • Author(s)
      藤原 直子、中角 祐治、中嶋 貴子
    • Journal Title

      Japanese Journal of Tobacco Control

      Volume: 15 Issue: 5 Pages: 109-115

    • DOI

      10.14950/jstc.15.109

    • NAID

      130007982640

    • ISSN
      1882-6806
    • Year and Date
      2020-12-30
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 少年院の矯正教育における認知行動療法を用いた効果的支援の適用に向けて:職員研修の実践及び研修後アンケートの分析2020

    • Author(s)
      藤原直子
    • Journal Title

      矯正教育研究

      Volume: 65 Pages: 106-113

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 心理師(士)養成大学院における心理実習の教育効果:地域援助実習に焦点をあてて2020

    • Author(s)
      宇都宮真輝・津川秀夫・藤原直子・藤吉晴美
    • Journal Title

      臨床心理学

      Volume: 20(1) Pages: 93-102

    • NAID

      40022112345

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Relationship between consciousness of smoking and stress coping in university students2019

    • Author(s)
      藤原 直子、中角 祐治、中嶋 貴子
    • Journal Title

      Japanese Journal of Tobacco Control

      Volume: 14 Issue: 4 Pages: 93-99

    • DOI

      10.14950/jstc.14.93

    • NAID

      130007810286

    • ISSN
      1882-6806
    • Year and Date
      2019-11-30
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Training Staff Who Were Caring for Juvenile Delinquents With Special Needs in a Juvenile Training School: Training Focused on Applied Behavior Analysis2019

    • Author(s)
      FUJIWARA Naoko
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Special Education

      Volume: 57 Issue: 1 Pages: 59-68

    • DOI

      10.6033/tokkyou.57.59

    • NAID

      130007807079

    • ISSN
      0387-3374, 2186-5132
    • Year and Date
      2019-05-31
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 児童養護施設におけるアートセラピー体験の実践:児童の自己効力感に及ぼす影響2022

    • Author(s)
      藤原直子,日下部あゆみ
    • Organizer
      日本子ども学会学術集会 第18回子ども学会議
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 少年院在院者の保護者支援の課題:法務教官への調査による検討2021

    • Author(s)
      藤原直子, 高士雅史, 砂田創太郎, 本城正弘
    • Organizer
      日本矯正教育学会第57回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] アートセラピーの体験が親の不安とストレスに及ぼす効果:子育て支援としてのアートセラピー講座の試み2020

    • Author(s)
      藤原直子、側瀬みゆき
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 少年院在院者の保護者の心理的特徴と支援ニーズ:保護者に対する質問紙調査の結果から2020

    • Author(s)
      藤原直子、中村信、本城正弘
    • Organizer
      日本矯正教育学会第56回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] アートセラピー体験が心理状態に及ぼす影響:作品鑑賞と制作を通して2020

    • Author(s)
      日下部あゆみ、大野颯斗、藤原直子
    • Organizer
      岡山心理学会第68回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 吉備国際大学における防煙教育と禁煙支援2019

    • Author(s)
      藤原直子・中角祐治・中嶋貴子・坂本英子
    • Organizer
      第13回日本禁煙学会学術総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 読み困難のある児童に対する短期支援の実践:学生ボランティアによる読み支援の効果2019

    • Author(s)
      石畑亜巳・藤原直子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 通信制高校における心理教育の実践:SSTと認知再構成法を用いた授業の効果2019

    • Author(s)
      小合君朋・藤原直子・岩佐和典
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 西日本豪雨被災児童に対する心のケア活動2019

    • Author(s)
      藤吉晴美・津川秀夫・藤原直子・宇都宮真輝
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi