Project/Area Number |
19K03331
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 10030:Clinical psychology-related
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Research Institution | Osaka International University |
Principal Investigator |
KIMURA Masato 大阪国際大学, その他部局等, 准教授 (60365004)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | 学生相談 / 援助要請 / 大学生 / 学生相談機関の利用を勧める行動 / オンラインカウンセリング / COVID-19 / 大学教職員 / 専門的な心理的援助の利用を勧める行動 / 学生相談機関 / 学生相談機関の利用の勧め / オンラインカウンセリングの援助要請意図 / 専門的な心理的援助の利用を勧める意識 |
Outline of Research at the Start |
本研究は,大学の学生相談における必要性の高い課題である「悩みを抱えていながら相談に来ない学生への対応」に取り組むために,大学教職員を対象とした学生相談機関の利用を勧める行動を促進する心理教育プログラムを開発することです。具体的には,大学の教職員を対象に、質問紙調査およびインタビュー調査を実施して、大学教職員が大学生に学生相談機関の利用を勧める行動のプロセスとその困難を明らかにします。その結果を踏まえ,大学生に学生相談機関の利用を勧める際の困難を考慮に入れた,大学教職員を対象にした心理教育プログラム「学生相談機関へのつなぎ方」を開発します。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to investigate factors associated with college students' help-seeking behaviors and university faculty members' attitudes towards recommending the utilization of student counseling services during the COVID-19 pandemic. The main research findings are as follows.(1) There are four types of help-seeking orientations among college students: informal support orientation, professional support orientation, family support orientation, and non-support orientation.(2) Increasing the intention of university faculty and staff to recommend the utilization of student counseling services can be effectively achieved by enhancing the perceived usefulness of the support provided by these services.(3) A college student version of the Help-Seeking Intentions Scale was developed, demonstrating reliability and validity.Based on these research findings, a trial version of a psychoeducational program was developed.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、コロナ禍における大学生の対面およびオンラインカウンセリングの援助要請の特徴と大学教職員の学生相談機関の利用を勧める意図に関連する要因を明らかにしたこと、さらに、心理教育的プログラムの効果検証に必要となる指標として、大学生版の援助要請意図尺度を開発した点に学術的意義があると考えられる。本研究課題の成果をもとに、今後、利用を勧める行動を促す心理教育的プログラムをさらに改良することで、悩みを抱えていながら相談に来ない学生に、必要とする専門的な支援を届けることにつながり、そのことは、大学生のメンタルヘルスや学業的なパフォーマンスの向上といった点で社会的な意義があると考えられる。
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