• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a psych-educational program for university faculty and staff to encourage university students to utilize student counseling services.

Research Project

Project/Area Number 19K03331
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10030:Clinical psychology-related
Research InstitutionOsaka International University

Principal Investigator

KIMURA Masato  大阪国際大学, その他部局等, 准教授 (60365004)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords学生相談 / 援助要請 / 大学生 / 学生相談機関の利用を勧める行動 / オンラインカウンセリング / COVID-19 / 大学教職員 / 専門的な心理的援助の利用を勧める行動 / 学生相談機関 / 学生相談機関の利用の勧め / オンラインカウンセリングの援助要請意図 / 専門的な心理的援助の利用を勧める意識
Outline of Research at the Start

本研究は,大学の学生相談における必要性の高い課題である「悩みを抱えていながら相談に来ない学生への対応」に取り組むために,大学教職員を対象とした学生相談機関の利用を勧める行動を促進する心理教育プログラムを開発することです。具体的には,大学の教職員を対象に、質問紙調査およびインタビュー調査を実施して、大学教職員が大学生に学生相談機関の利用を勧める行動のプロセスとその困難を明らかにします。その結果を踏まえ,大学生に学生相談機関の利用を勧める際の困難を考慮に入れた,大学教職員を対象にした心理教育プログラム「学生相談機関へのつなぎ方」を開発します。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to investigate factors associated with college students' help-seeking behaviors and university faculty members' attitudes towards recommending the utilization of student counseling services during the COVID-19 pandemic. The main research findings are as follows.(1) There are four types of help-seeking orientations among college students: informal support orientation, professional support orientation, family support orientation, and non-support orientation.(2) Increasing the intention of university faculty and staff to recommend the utilization of student counseling services can be effectively achieved by enhancing the perceived usefulness of the support provided by these services.(3) A college student version of the Help-Seeking Intentions Scale was developed, demonstrating reliability and validity.Based on these research findings, a trial version of a psychoeducational program was developed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、コロナ禍における大学生の対面およびオンラインカウンセリングの援助要請の特徴と大学教職員の学生相談機関の利用を勧める意図に関連する要因を明らかにしたこと、さらに、心理教育的プログラムの効果検証に必要となる指標として、大学生版の援助要請意図尺度を開発した点に学術的意義があると考えられる。本研究課題の成果をもとに、今後、利用を勧める行動を促す心理教育的プログラムをさらに改良することで、悩みを抱えていながら相談に来ない学生に、必要とする専門的な支援を届けることにつながり、そのことは、大学生のメンタルヘルスや学業的なパフォーマンスの向上といった点で社会的な意義があると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (9 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 大学生のオンラインカウンセリングへの援助要請の特徴とその関連要因―コロナ禍初期の調査より2023

    • Author(s)
      木村真人, 水野治久, 永井智, 本田真大, 飯田敏晴
    • Journal Title

      コミュニティ心理学研究

      Volume: 26(2)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学教職員が学生に学生相談機関の利用を勧める際に感じる困難と工夫2022

    • Author(s)
      木村真人
    • Journal Title

      国際研究論叢

      Volume: 35(2) Pages: 147-159

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 大学生の援助者選択のタイプとその特徴2022

    • Author(s)
      木村真人
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生のオンラインカウンセリングへの援助要請の特徴とその関連要因―対面カウンセリングとの比較を通して―2021

    • Author(s)
      木村真人・水野治久・永井智・本田真大・飯田敏晴
    • Organizer
      日本コミュニティ心理学会第24回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生のオンラインの援助資源と援助要請 コミュニティ・アプローチの可能性(話題提供・日本心理学会第85回大会公募シンポジウムSS-019. 援助要請研究に基づくコミュニティ・アプローチの可能性―メンタルヘルスリテラシー,スティグマ,オンラインと援助要請―2021

    • Author(s)
      本田真大・中村菜々子・永井智・木村真人・飯田敏晴・水野治久
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学生相談室主催のオンラインコミュニケーション・プログラム―自宅で過ごす学生に支援を届ける取り組み―2021

    • Author(s)
      能祖美幸・嶺 哲也・木村真人・青野明子
    • Organizer
      日本心理臨床学会第40回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 身近な他者への援助要請へのセルフスティグマ尺度の作成―自尊感情への脅威についての側面からの妥当性の検討―2020

    • Author(s)
      永井 智・木村真人・飯田敏晴・廣井いずみ
    • Organizer
      日本パーソナリティ学会第29回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学生相談領域における援助要請研究を活かした支援システム (公募シンポジウム:実社会における援助要請研究を活かした支援システム 話題提供)2020

    • Author(s)
      本田真大・水野治久・木村真人・安 ティンティン・伊藤次郎・永井 智・安田 節之・飯田敏晴
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] カウンセラー常勤化が学生相談機関の充実度に及ぼす影響―「学生相談機関充実度」に及ぼす影響―2020

    • Author(s)
      木村真人・青野明子・谷崎摩季・能祖美幸・嶺哲也
    • Organizer
      日本心理臨床学会第39回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大学コミュニティのパブリック・スティグマと学生相談機関の利用を勧める意識の関連2019

    • Author(s)
      木村真人
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 新入学生対象の呼出面接がその後の学生相談室の再利用に及ぼす影響 -学生相談室の利用履歴および面接記録に基づく検討-2019

    • Author(s)
      木村真人・谷崎摩季・能祖美幸・嶺 哲也・青野明子
    • Organizer
      日本心理臨床学会第38回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 事例から学ぶ 心理職としての援助要請の視点:「助けて」と言えない人へのカウンセリング2019

    • Author(s)
      水野治久(監修)・木村真人・飯田敏晴・永井 智・本田真大(編集)
    • Total Pages
      169
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      4760826718
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 教育・学校心理学:子どもの学びを支え、学校の課題に向き合う 第11章 大学における学生相談──大学コミュニティで活躍するカウンセラーを目指して2019

    • Author(s)
      川畑直人・大島 剛・郷式 徹(監修)・水野治久・串崎真志(編著) 分担執筆:木村真人
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      4623086070
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 認知行動療法事典 第8章 発達障害支援と特別支援教育分野の認知行動療法 高等教育機関における発達障害学生への認知行動療法2019

    • Author(s)
      日本認知行動療法学会 (編集) 分担執筆:木村真人
    • Total Pages
      798
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      4621303821
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi