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Development of programs evaluating and supporting cognitive development of disabled children using human sensing technology

Research Project

Project/Area Number 19K03389
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10040:Experimental psychology-related
Research InstitutionHijiyama University

Principal Investigator

Yoshida Hiroshi  比治山大学, 現代文化学部, 教授 (00243527)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords障害児 / 認知機能評価 / 発達支援 / ヒューマンセンシング
Outline of Research at the Start

現在,コンピュータやタブレット,ゲーム機では,タッチセンサや視線センサ,身体センサなど,多くのセンサが利用可能になってきた。これらの技術を応用すれば,重症心身障害児を含む多くの子どもたちから反応を引き出し,その心理発達の評価や訓練に応用することが可能になる。本研究では,心理学で開発された心理実験や心理測定技法を新しいセンサ技術と組み合わせることで,さまざまな障害をもつ子どもの認知機能を評価したり,その発達やリハビリを支援するプログラム群を開発する。

Outline of Final Research Achievements

In the present study, I have developed programs that can be used for cognitive evaluation and developmental support for children with disabilities by utilizing new sensor technology. Using a touch sensor, it was possible to evaluate children's attention and executive function in games, and to analyze movements in handwriting behavior. Using a gaze sensor, it made possible for children with severe motor disabilities to express their intentions and to evaluate cognitive functions such as attention and memory. Furthermore, using body sensors and VR technology, it became possible to evaluate higher-order cognitive functions such as body image, perspective taking, empathy, and recognition of gaze and facial expressions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

実験系基礎心理学においては,情報技術を活用したさまざまな実験課題や研究技法が開発され,多くの学術的知見を得てきたが,医療や福祉,教育などの社会の現場においてどれだけ貢献してきたかと問えば,その社会貢献は十分とは言えないだろう。それに対して,本研究では,センサ技術を活用することによって,知的障害や重度身体障害を含む障害児の認知機能の評価や発達支援を可能にするプログラムを開発した。この点において,本研究は,基礎心理学研究の社会貢献についてひとつの可能性を示したと言える。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2021 2020 2019 Other

All Presentation (7 results) Book (1 results) Remarks (7 results)

  • [Presentation] ICTを利用した認知リハビリテーションの可能性2021

    • Author(s)
      吉田 弘司
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会企画シンポジウム(認知リハビリテーションから見る高次脳機能障害支援の拡大と深化)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ダーウィンの“相反の原理”はヒト表情にもあてはまるか?2021

    • Author(s)
      吉田 弘司・新田 芙美・堀口 智佳
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 他者と自己の身体イメージ対応づけの特性について2020

    • Author(s)
      吉田 弘司・谷山 侑弥・真宇根 凌太
    • Organizer
      中国四国心理学会第76回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] バーチャルリアリティ空間におけるソーシャルディスタンス2020

    • Author(s)
      吉田 弘司・長岡 彩香・吉田 りな
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] バーチャルリアリティ空間におけるロボットを用いた視線知覚2019

    • Author(s)
      吉田 弘司・桑原 加奈・大畑 美紗
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] バーチャルリアリティ空間におけるロボットを用いた視線知覚(2)―視線に対する感受性と個人特性との関連―2019

    • Author(s)
      吉田 弘司・桑原 加奈・大畑 美紗
    • Organizer
      中国四国心理学会第75回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 重度障害児の文字・言葉学習における視線を用いた発達支援2019

    • Author(s)
      福田 龍見・佐藤 優聖・畑山 莉菜・山路 真琴・吉田 弘司
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 手を動かしながら学ぶ神経心理学2021

    • Author(s)
      柴崎光世・橋本優花里(編)
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      朝倉書店
    • ISBN
      9784254520309
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] Kinectサッカー

    • URL

      https://maruhi.heteml.net/programs/kinectsoccer/kinectsoccer.html

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 風船割りゲーム(BodyImage2)

    • URL

      https://maruhi.heteml.net/programs/bodyimage2/bodyimage2.html

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] アバターを使ったVR実験プログラム

    • URL

      https://maruhi.heteml.net/programs/bodyimagevr2020/bodyimagevr2020.html

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] ロボット(デジタルヒューマン)

    • URL

      https://maruhi.heteml.net/programs/softrobot/softrobot.html

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  • [Remarks] トレイルメイキングテスト2(TMT02):Unity(視線対応)版

    • URL

      https://maruhi.heteml.net/programs/tmt02/tmt02.html

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      2020 Research-status Report
  • [Remarks] もぐらたたきゲーム ver.3(MogGame03)視線対応版

    • URL

      https://maruhi.heteml.net/programs/MogGame03/MogGame03.html

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      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 視線によるコミュニケーションボード(eTalk)

    • URL

      https://maruhi.heteml.net/programs/eTalk/eTalk.html

    • Related Report
      2019 Research-status Report

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Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

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