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Extending the cruising distance of fuel cell vehicles by active motor-generator loss control

Research Project

Project/Area Number 19K04335
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 21010:Power engineering-related
Research InstitutionNihon University

Principal Investigator

KATO Shuhei  日本大学, 生産工学部, 准教授 (40802294)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 野村 新一  明治大学, 理工学部, 専任准教授 (90401520)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords水素燃料電池自動車 / 電気自動車 / 回生失効 / フェード現象 / 水素燃料電池車 / 永久磁石モータ / 永久磁石同期モータ / バッテリーマネージメント / ハイブリッド自動車
Outline of Research at the Start

近年の燃費改善によりガソリン車の航続距離は1000kmに達しているが,水素燃料電池自動車ではその約半分の600km程度に留まっており,これが普及に向けた大きな課題の1つとなっている。現在,試みられている航続距離改善技術(車体軽量化,水素タンク高圧圧縮等)では約10%延長に留まると予想されている。そこで本研究は走行用電動発電機損失をあえて増加させることにより主要部品のかさ張る放電抵抗器を不要とし,航続距離50%増のブレークスルーを目指している。本研究の成果は航続距離改善のみに留まらず,広く電動発電機関わる回転機器のブレーキ機能安全性向上にも応用可能な為,非常に大きな波及効果が期待出来る。

Outline of Final Research Achievements

This research aims at a breakthrough in increasing the cruising range by 50%, which is one of the major challenges of hydrogen fuel cell vehicles that are expected to be developed. This goal is achieved by reducing bulky electrical components through a proposed method that actively controls motor-generator losses, and by loading additional hydrogen fuel into the empty space.
In this study, we measured the temperature rise of the motor generator at zero power generation. It was also demonstrated that the temperature rise width in the braking time-series pattern for about 15 minutes simulating the continuous downhill Hakone Pass was lower than the temperature rise width during continuous high-efficiency drive operation at 100% load.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は開発が期待されている水素燃料電池自動車の大きな課題の1つとなっているブレーキ性能向上を解決するだけでなく、広く電動発電機に関わる回転機器のブレーキ機能安全性向上にも応用可能である。例えば本研究は風力発電機の倒壊防止用緊急ブレーキや電車緊急ブレーキなどへ応用可能なため、非常に大きな波及効果が期待できる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Patent(Industrial Property Rights) (1 results)

  • [Journal Article] A Study on Generating Braking Force by Permanent Magnet Synchronous Motors when Regenerative Braking is Disabled for Fuel Cell Vehicles2019

    • Author(s)
      Kato Shuhei、Koido Junji
    • Journal Title

      IEEJ Transactions on Industry Applications

      Volume: 139 Issue: 3 Pages: 225-231

    • DOI

      10.1541/ieejias.139.225

    • NAID

      130007606995

    • ISSN
      0913-6339, 1348-8163
    • Year and Date
      2019-03-01
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 水素燃料電池自動車向け回生失効時の永久磁石モータの廃電によるエンジンブレーキ模擬の検討2022

    • Author(s)
      小澤 将平、加藤 修平
    • Organizer
      2022年電気学会産業応用部門大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 水素燃料電池自動車向け回生失効の永久磁石モータの廃電によるエンジンブレーキ模擬の検討2021

    • Author(s)
      町田直人、加藤修平
    • Organizer
      電気学会産業応用部門大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 水素燃料電池車の廃電技術を応用したエンジンブレーキ騒音低減2021

    • Author(s)
      小澤将平、加藤修平
    • Organizer
      電気学会産業応用部門大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 電動車両のアクセルペダル高機能化2020

    • Author(s)
      加藤 修平
    • Organizer
      電気学会半導体電力変換 家電・民生 自動車合同研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Extending the cruising distance of fuel cell electric vehicles by active motor-generator loss control2019

    • Author(s)
      Kato Shuhei、Koido Junji
    • Organizer
      21st European Conference on Power Electronics and Applications
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 水素燃料電池自動車用の新しい電気ブレーキシステムの開発2019

    • Author(s)
      加藤修平
    • Organizer
      自動車技術会2019年秋季大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Patent(Industrial Property Rights)] 回生ブレーキシステム2019

    • Inventor(s)
      加藤修平
    • Industrial Property Rights Holder
      日本大学
    • Industrial Property Rights Type
      特許
    • Filing Date
      2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

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