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A Study on Effects of Partial Shadows and Countermeasures while running on Solar-Powered Vehicles

Research Project

Project/Area Number 19K04338
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 21010:Power engineering-related
Research InstitutionSojo University

Principal Investigator

Nishijima Kimihiro  崇城大学, 情報学部, 准教授 (50363544)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 坂井 栄治  崇城大学, 情報学部, 教授 (10196032)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords太陽電池 / 車載太陽光発電 / 部分影 / MPPT制御 / 日射量測定 / 太陽光発電 / DC-DCコンバータ / フレキシブルコイル / 発電量予測 / DC-DCコンバータ / フレキシブル / 高速MPPT
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、自動車のボディーに取り付けられた太陽電池から最大限にエネル
ギーを引き出すことである。
建物や街路樹等によって走行中に生じる発電量低下を防ぐために、分割された太陽電池ごとにシール形の電源を張り付けて、高速に最大電力制御を行う。シール形電源は湾曲したボディーにも取り付け可能である。これらを実現するために(1)小型高効率電源の特許技術(2)曲げられる磁性シート(3)ワイアボンディングレスのパッケージング技術、(4)ニュートン法を用いた高速最大電力制御技術を応用し、(5)試作機による評価ならびにモデルベース開発を用いたリアルタイムシミュレーションによって従来技術に対する優位性を立証する。

Outline of Final Research Achievements

A prototype of a new distributed power generation system proposed to prevent a reduction in power generation due to partial shadows and mud stains that occur while an on-board solar power generation runs achieved a maximum efficiency of about 95%. In order to realize a flexible power supply circuit, we made a flexible coil using a flexible magnetics sheet for wireless charging. As a result, we were able to obtain the same power efficiency as a conventional coil. A new high-speed control method devised follow instantaneous changes in solar radiation while traveling, which was able to follow target changes of 10 ms. Another advantage of this method is that constructing distributed power generation system at a low cost since existing control ICs can be reused. We developed a device that can measure the amount of solar radiation at high speed, up to 20 % power generation improvement is obtained as a result of simulating using real data from actual driving.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでにシール形電力変換回路の開発例はなく、“湾曲面にも貼れる”“振動に強い”“室内空間を邪魔しない” といった、独創的な特徴を持つ太陽光発電システムが実現できた。シール形電力変換回路は、自動車のみならず、宇宙衛星やドローンなど様々な移動体、IoT端末やウエアラブル端末に対して、薄型軽量で湾曲性のある電力変換回路を提供できるので、広範囲に波及効果をもたらす可能性がある。
また、10msの瞬間的な日射量変化に追従できる高速制御法を考案でき、シミュレーションによって発電量を20%以上改善できる可能性を示せたことで、自動車用ソーラー発電システムの開発者に対して具体的かつ明瞭な知見を示すことができた。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2022 2021 2020

All Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Patent(Industrial Property Rights) (1 results)

  • [Presentation] MPPT operation performance of automotive photovoltaic system during driving2022

    • Author(s)
      Yosuke Tomita, Masanori Saito, Yoshiyuki Nagai, Tsutomu Tanimoto, Takumi Arai, Kimihiro Nishijima
    • Organizer
      2022 International Power Electronics Conference (IPEC-Himeji 2022- ECCE Asia)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Demonstration Test of EV Equipped with a Solar Power Generation System that Utilizes Solar Energy for Driving2022

    • Author(s)
      Tsutomu Tanimoto, Yosuke Tomita, Masanori Saito, Yoshiyuki Nagai, Takumi Arai, Kimihiro Nishijima
    • Organizer
      33rd International Photovoltaic Science and Engineering Conference (PVSEC-33)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 太陽電池搭載車のための自律分散発電システム2022

    • Author(s)
      宇都宮太一、西嶋仁浩、冨田要介、荒井拓実、谷本 勉
    • Organizer
      電子情報通信学会 電子通信エネルギー技術研究会(EE)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Development of an Electric Vehicle with a High-Power Photovoltaic System2021

    • Author(s)
      Yosuke Tomita, Masanori Saito, Yoshiyuki Nagai, Yusuke Zushi, Tsutomu Tanimoto, Kimihiro Nishijima
    • Organizer
      EVTeC 2021 (5th International Electric Vehicle Technology Conference 2021)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 車載用PVパネルのための薄型MPPTコンバータ用フレキシブルチョークコイルの開発2020

    • Author(s)
      宇都宮太一、西嶋仁浩
    • Organizer
      2020年度(第73回)電気・情報関係学会九州支部連合大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Patent(Industrial Property Rights)] 電力変換装置及び電力変換装置の制御方法2020

    • Inventor(s)
      西嶋仁浩他7名
    • Industrial Property Rights Holder
      西嶋仁浩他7名
    • Industrial Property Rights Type
      特許
    • Industrial Property Number
      2020-075364
    • Filing Date
      2020
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

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