Project/Area Number |
19K04376
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 21020:Communication and network engineering-related
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Research Institution | Nara Institute of Science and Technology |
Principal Investigator |
Okada Minoru 奈良先端科学技術大学院大学, 先端科学技術研究科, 教授 (10252587)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
DUONG QuangThang 奈良先端科学技術大学院大学, 先端科学技術研究科, 助教 (40757811)
Chen Na 奈良先端科学技術大学院大学, 先端科学技術研究科, 助教 (80838342)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
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Keywords | ワイヤレス給電 / 伝送線路 / 給電効率 / 受電側補償回路 / 走行中給電 / 漏洩電磁界 / 平行二線路 / MIMO / 平行二線 / 複数受電端末 / 複数端末 |
Outline of Research at the Start |
本研究は産業ロボットや電気自動車等走行中受電対象向けの高効率かつ安定な平行二線路式無線給電の実現を目指すものである.伝送線路の形状の最適化および共振回路の改良により,平行二線路に流れる電流を一定し,安定かつ効率的なワイヤレス給電の実現を図る.従来の複雑な電圧安定化装置を使わずに,簡易かつ低損失の素子を用いて巧みに送受電コイル用回路を設計することが本研究の独自性である.また,本研究で開発される負荷電圧安定化回路は,一般の無線給電システムの定電圧回路設計基準の構築にも貢献できる.
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Outline of Final Research Achievements |
This research project aims to develop low-cost, high-efficiency, and highly stable wireless power transfer systems for electric and automated guided vehicles. First, we have proposed a segmented parallel line feeder-based wireless power transfer system capable of stabilizing the power transfer efficiency despite the motion of the vehicle receiver. Then, N-1 structure wireless power transfer is proposed by extending the segmented scheme. The N-1 method outperforms the stability and efficiency performance. Furthermore, we have investigated the spurious emission nearby the wireless power transfer system. We can reduce the emission by employing the symmetric parallel line structure.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
産業用搬送ロボットや電気自動車に対する要求が急速に高まっている.しかし,搭載される蓄電池は,充電時の電流に制限があるため,急速充電に限界があり,充電時間が長時間になる.このことから,車両の稼働率が低下するという問題がある.また,長時間走行を可能にする大容量蓄電池を搭載するためには,蓄電池費用が高額になる.本研究課題は,走行中または,短時間の停車中に車両に電力を供給し,蓄電池への充電を走行中に安定して可能にするものであり,今後のゼロカーボンエミッション社会の実現に向けて有効な技術の一つとなりえるものである.
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