Project/Area Number |
19K04382
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 21020:Communication and network engineering-related
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Research Institution | Ritsumeikan University |
Principal Investigator |
Kubo Hiroshi 立命館大学, 理工学部, 教授 (40633243)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
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Keywords | 通信方式 / 変復調 / 信号処理 / 移動体通信 / 音響通信 |
Outline of Research at the Start |
本研究では,伝搬路の時間変動や遅延時間広がりが極めて大きな2重選択性の伝搬環境に有効なマルチキャリア差動トレリス符号化変復調技術を検討する.本研究の狙いは,現在その実現が困難とされている,高速移動体同報通信のカバーエリア拡大や音響通信の移動環境への耐性向上である.具体的な数値目標は,従来比で4~6倍厳しい2重選択性伝搬環境への対応である.本研究では,(1)差動トレリス符号化変調の伝搬路予測形復調による伝搬路の時間変動への耐性向上,(2)信号点配置と波形整形フィルタ形状を協調させたマルチキャリア伝送による遅延時間広がりへの耐性向上により,上記2重選択性伝搬環境耐性の数値目標を達成する.
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Outline of Final Research Achievements |
This research investigates on multi-carrier trellis coded modulation/demodulation schemes, in order to improve performance on severe doubly-selective channel environments in the presence of fast time variation and large delay spread of channels. This research has proposed the following two schemes: 1) differential trellis coded modulation and its demodulation scheme employing channel prediction for fast time-varying channels; 2) multi-carrier modulation schemes employing differential encoding in the time direction for large delay spread channels. It has been confirmed that the combination schemes of 1) and 2), i.e., multi-carrier trellis coded modulation/demodulation schemes, have excellent performance in the severe doubly-selective channel environments, whose selectivity is five times larger than that considered in the conventional modulation/demodulation schemes.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
2重選択性の厳しさは伝搬環境の時間変動と遅延時間広がりから規定され,最大ドップラー周波数と遅延時間差の積(パラメータfDτD)にて定量的に評価できる.従来の移動体通信では0.5%程度以下のfDτDを検討するのが一般的であり,1%以上のfDτDに対応することは困難であった.本研究の成果により,従来技術が対応可能なfDτDの約5倍の約5%程度のfDτDに対応する無線伝送方式が確立できた. 本研究の技術確立により,時速500kmを超える移動速度で数十kmのカバーエリアを実現する高速鉄道用の空間波列車無線,移動速度が3knotを超える水中音響通信にて,高品質・高信頼通信を実現することが可能となる.
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