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Possibility of Traffic Control using Moving Light Guide System under the Mixed Condition of Autonomous Vehicles

Research Project

Project/Area Number 19K04642
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
Research InstitutionTokyo Metropolitan University

Principal Investigator

Oneyama Hiroyuki  東京都立大学, 都市環境科学研究科, 教授 (90313105)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords自動運転車 / 手動運転車 / ACC車 / 混在状態 / 移動発光体 / ドライビングシミュレータ / 交通流 / シミュレーション / 追従積み重ね実験 / 運転挙動 / 渋滞対策
Outline of Research at the Start

本研究は,自動運転車と人間が運転する車両の混在状態下における,移動発光体による運転挙動への影響(非渋滞流における車両の追従挙動,渋滞流からの車両の発進挙動など)およびマクロな交通流状態の変化に関する影響を明らかにすることを目的とする.そのため,ドライビングシミュレータを用いて,混在状態下における運転者の運転挙動実験を行い,移動発光体が混在状態下において車両の挙動の違いに与えるミクロな影響を明らかにするとともに,運転挙動を考慮した交通流シミュレーションを構築し,混在状態下における移動発光体による交通流状態変化のメカニズムを明らかにする.

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the effect of moving light guide system (MLGS) on driving behavior and the effect of macroscopic changes in traffic flow conditions in a mixed state of autonomous vehicles (ACC vehicles) and manually driven vehicles. Driving simulator (DS) experiments and microscopic simulation experiments in non-congested conditions showed that the effect of the MGLS on the manually driven vehicle was greater in the mixed state, and that the effect of increasing the flow rate was observed. Similarly, for the congested flow, the DS experiment showed the effect of the MGLS on shortening the headway.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

移動発光体がACC車混在状態においても捌け交通量など交通流の改善に一定の効果を有することを示した点は,実務的・社会的意義が大きい.一方,学術的意義としては,移動発光体のような手動運転車に対する対策が混在状態においてより高い効果がある可能性があること,混在状態においては非混在状態とは手動運転車の挙動が異なる可能性があることを示した点があげられる.混在状態における車両挙動分析や対策の効果評価等にあたっては,手動運転車の挙動をより適切に考慮すべきことを示した非常に興味深い知見であるといえる.

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] Analysis on Influence of Moving Light Guide System on Traffic Flow under Autonomous Vehicle2021

    • Author(s)
      寺田弘明, 柳原正実, 小根山裕之
    • Journal Title

      JSTE Journal of Traffic Engineering

      Volume: 7 Issue: 2 Pages: A_216-A_225

    • DOI

      10.14954/jste.7.2_A_216

    • NAID

      130007989146

    • ISSN
      2187-2929
    • Year and Date
      2021-02-01
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Influence of Moving Light Guide System on Traffic Flow in Presence of Autonomous Vehicles2021

    • Author(s)
      HiroakiTerada, Masami Yanagihara and Hiroyuki Oneyama
    • Journal Title

      International Journal of Intelligent Transportation Systems Research

      Volume: Vol.19, No.2 Issue: 2 Pages: 335-346

    • DOI

      10.1007/s13177-021-00252-7

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 自動運転車混在下における走光型視線誘導システムの交通流への影響分析2020

    • Author(s)
      寺田弘明,柳原正実,小根山裕之
    • Organizer
      第40回交通工学研究発表会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 自動運転車混在下において走光型視線誘導システムが交通流に与える影響2020

    • Author(s)
      寺田弘明,柳原正実,小根山裕之
    • Organizer
      第18回ITSシンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report

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Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

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