Development of visitors' activity-travel behavior model considering alteration of initial activity plans and expansion of activity spaces
Project/Area Number |
19K04646
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
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Research Institution | Ishikawa National College of Technology |
Principal Investigator |
Terayama Kazuki 石川工業高等専門学校, 環境都市工学科, 講師 (50780897)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
小谷 通泰 神戸大学, 海事科学研究科, 名誉教授 (00115817)
田中 康仁 流通科学大学, 商学部, 准教授 (50321485)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
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Keywords | 回遊行動モデル / 中心市街地の活性化 / 事前活動計画の変更 / GPS行動軌跡 / 交通施策 / 都心商業地域 / 事前活動計画 / 活動計画 / 中心街地の活性化 / 回遊行動 / 変更挙動 / モビリティ |
Outline of Research at the Start |
わが国では,全国各地で都心の空洞化が大きな問題となっている.都心商業地域の賑わいを創出しその活性化を図るためには,総合的な交通戦略を策定することが求められている.この際には,来街者の回遊行動の予測モデルを構築することが必要である.都心の賑わいを創出するためには,①回遊行動が誘発される空間,②多様なモビリティを活用した回遊行動が重要である.そこで本研究では,これらを評価可能な回遊行動モデルを開発し,都心活性化施策を評価することを目指す.
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Outline of Final Research Achievements |
We analyzed the influence of public transportation services on visitors’ activity spaces in the central area of Kobe City, using GPS trajectory data. Public transportation services contributed to expand visitors’ activity spaces in the central area and loop bus service was particularly effective to the elderly. We developed pedestrian activity-travel behavior models considering alteration of visitors’ initial activity plans. The proposed models consist of choice of the number of activity locations initially planned, choice regarding whether continuing activity, activity type choice, activity location choice and activity duration choice. The results showed that it is possible to reproduce visitors’ activity-travel behavior with good accuracy using the models, and the increase in the attractiveness of city center can encourage of alteration of visitors’ activity plans, causing the number of activity locations and activity duration in the city center.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
都心の賑わいを創出するためには,来街者の回遊行動を促進させるような施策が求められる.本研究で構築した回遊行動モデルは,来街者が回遊中にふらっと新たな活動を追加する行動を再現できる.これによって,都心空間の整備による来街者の回遊行動の誘発度を定量的に評価できる.また,個々人の選択行動をモデル化しているため,若者,高齢者や子育て世代などの様々な属性に適応した土地利用・交通施策パッケージも評価可能である.
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Report
(5 results)
Research Products
(13 results)