Study on mobility service with autonomous vehicles
Project/Area Number |
19K04651
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
|
Research Institution | Nagoya University |
Principal Investigator |
Sato Hitomi 名古屋大学, 未来社会創造機構, 特任准教授 (00509193)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
三輪 富生 名古屋大学, 未来材料・システム研究所, 准教授 (60422763)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
|
Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
|
Keywords | 自動運転 / モビリティサービス / サービスレベル / 自動運転車 / 幸福度 / 交通サービス |
Outline of Research at the Start |
本研究では,都市規模に応じた自動運転車を含む交通システムの検討とその評価を行うことを目的としている.都市部や中山間地等を対象とし,自動運転の利用方法を整理し,どの移動が自動運転に代わり,誘発交通がどれくらい発生するのか,それによって生活満足度はどう変わるのかをアンケート調査データを用いて分析する.評価軸として,アクセシビリティ等の利便性やCO2排出量といった環境性だけではなく,幸福感やwell-being等も用いる.
|
Outline of Final Research Achievements |
This study analyzed the acceptability and desirable service level of automated vehicles. The results showed that while advanced features increase the attractiveness of self-driving vehicles, the willingness to purchase and use self-driving vehicles declines because advanced features are perceived as complicated and difficult to handle. The analysis of automated driving services in two areas, one in Old New Town and the other in a neighborhood with many detached houses, revealed that a system that allows carpooling can significantly improve waiting time, and that a service using electric vehicles can reduce carbon dioxide emissions by 40-50%.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究で実施した,自動運転車に対するイメージと受容性の関係については,イメージと受容性との関係を定量的に示しており,受容性を向上するための情報提供の方法について示唆を与えるものであり,実務的に意義のある研究である.また,自動運転サービスの望ましいサービスレベルに関する分析では,ゆっくり自動運転や電気自動車といった,より安全でより環境負荷の少ない車両を対象にした研究はこれまでなく新規性があり,構築したシミュレータは,他の地域でも利用可能な汎用的なものであるため社会的にも意義がある研究である.
|
Report
(4 results)
Research Products
(2 results)