• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Influence of autonomous vehicles learning system optimum movement with AI on traffic flows and driving behavior

Research Project

Project/Area Number 19K04660
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
Research InstitutionMeijo University

Principal Investigator

MATSUMOTO YUKIMASA  名城大学, 理工学部, 教授 (30239123)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords自動運転 / 深層学習 / AI / マルチエージェント / シミュレーション / ドライビングシミュレータ / 信号制御 / 走行挙動 / 交通流シミュレーション / 信号交差点 / 協調 / 交通流 / 協調学習
Outline of Research at the Start

自動走行車両が混在する近未来の道路交通環境を想定し,オンラインの信号情報やリアルタイムで観測される周辺交通環境に応じて,エリア全体の総走行時間を最小化するシステム最適挙動をAI(人工知能)によって学習させる手法を開発する.その自動走行車両の混在が交通流などに及ぼす影響を,自動走行車両の混在率に着目して,交通流シミュレーションによって評価する.さらに,自動走行車両の走行が一般ドライバーの運転挙動に及ぼす影響を3Dドライビングシミュレータによって把握し,周辺ドライバーへ悪影響を与えることなく,地域全体の交通流を改善できる自動走行車両の制御方法を明らかにする.

Outline of Final Research Achievements

This study found that autonomous vehicles trained to pass smoothly through signalized intersections can contribute to smoother traffic flow as their mixing ratio increases. It was also found that such effect is increased by coordinating the autonomous vehicles with the traffic signal control. The mixture of autonomous vehicles also has an effect on the surrounding human driven drivers. In particular, it was suggested that the driving behavior of a human driven vehicle may be smoothed in the case of a mixture of autonomous vehicles that emphasize safety. The results of this study show that the mixture of autonomous vehicles with human driven vehicles can lead to an improvement of the traffic conditions in the entire area.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

情報通信技術や観測技術の進展に伴い,リアルタイムで交通ビッグデータが入手可能になりつつあり,これらの情報を活用した交通運用策が期待されている.本研究で得られた成果からは,交通観測データによって個々の自動走行車両の円滑化や最短経路の予測が可能であることが示された.近い将来に予想される自動走行車両が走行する環境において,本研究の成果に基づいた走行制御を行うことによって,交通混雑の緩和につなげられる.エネルギー消費を減少させ二酸化炭素排出量も削減可能になる.また,自動走行車両が一般車両に混在する状態においても,交通状況の改善につなげられる可能性も示された.

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2020 2019

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Evaluation of Traffic Collision Risk and CO<sub>2</sub> Emission Reduction under Providing Accelerator-off Indication to Multiple Vehicles2019

    • Author(s)
      Shogo Ishiguro, Yukimasa Matsumoto
    • Journal Title

      Journal of the Eastern Asia Society for Transportation Studies

      Volume: 13 Issue: 0 Pages: 1679-1694

    • DOI

      10.11175/easts.13.1679

    • NAID

      130007794436

    • ISSN
      1881-1124
    • Year and Date
      2019-12-31
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 複数交差点を対象とした信号制御と協調学習する自動運転車両による交通流への影響分析2020

    • Author(s)
      和田拓巳・松本幸正
    • Organizer
      令和2年度土木学会中部支部研究発表会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 深層学習を用いた複数交差点における車両停止状況の判定手法の検討2020

    • Author(s)
      石黒祥梧・葛西裕介・松本幸正
    • Organizer
      令和元年度土木学会中部支部研究発表会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] マルチエージェントによる自動運転車両が信号制御システムと協調した時の効果の把握2020

    • Author(s)
      高橋竜平・石黒祥梧・松本幸正・西尾和也
    • Organizer
      令和元年度土木学会中部支部研究発表会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Evaluation of Traffic Collision Risk and CO2 Emission Reduction under Providing Accelerator-off Indication to Multiple Vehicles2019

    • Author(s)
      Shogo Ishiguro, Yukimasa Matsumoto
    • Organizer
      13th International Conference of the Eastern Asia Society for Transportation Studies
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi