• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Needs and Possibilities for Structuring the Classroom Space in Mainstream Primary Schools to Support Children with Developmental Disabilities

Research Project

Project/Area Number 19K04762
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 23030:Architectural planning and city planning-related
Research InstitutionFukuyama University

Principal Investigator

Sasaki Shinko  福山大学, 工学部, 准教授 (90259937)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 下倉 玲子  呉工業高等専門学校, 建築学分野, 准教授 (50510442)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywordsインクルーシブ教育 / 通常学級 / 構造化 / 教室 / 特別支援教育 / 発達障害 / 合理的配慮 / 個別の支援 / 特別支援 / インクルーシブ / 通常学校 / 個別の配慮 / 空間的配慮 / オープンスペース / 不登校 / 校内支援拠点 / カームダウン / 行動特性 / 特別支援教室 / ASD / ADHD / 落ち着き空間 / 普通教室 / 行動問題 / 小学校
Outline of Research at the Start

インクルーシブ教育に対する理解が進む中、発達障害のある児童が特別な教育的支援をうけながら通常学級に在籍するケースが急増している。これにより普通教室は特別な支援を必要とする空間としても機能することが求められるが、特別支援教室と比べると障害への空間的配慮に乏しい。
本研究では、発達障害のある児童が在籍する普通教室を対象として、障害による問題を発生しにくくするための「教室の構造化」を検討する。そのために発達障害児が通常学級で抱える困難の実態を明らかにし、空間的配慮へのニーズと具体的な設置方法の収集分析、検討、提案を行う。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of the study was to identify ways to structure classroom space for children with developmental disabilities to learn in regular classrooms in mainstream primary schools.As a result of a survey of regular schools in Japan and parents' associations of children with developmental disabilities, the difficulties that children with developmental disabilities have in regular classrooms were clarified. Then, specific design methods for classroom space considerations were analyzed by collecting case studies from Japan, Sweden, and Australia.Based on these findings, it became clear that structuring regular classrooms for inclusive education is not only about equipment and environmental considerations in the classroom, but also about the comprehensive use of each room and place in the school.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

インクルーシブ教育のための学校施設研究では、バリアフリー等の物理的環境整備が多く目に見えない障害についてはまだ少ない。本研究ではインクルーシブとして発達障害の児童生徒に着目して、発達障害児の行動特性の分析から教室での行動観察調査を行って教室における問題を整理した。これに対応する国内外の先進的な事例を収集し、空間的改善策を分析した点に学術的意義がある。
発達障害に対応する特別な支援の内容と空間的しつらえの双方から学校施設計画の資料をまとめ、建築と特別支援の二つの学術領域学会での発表を行い、研究成果を広く公表している。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (9 results) Presentation (8 results) (of which Invited: 3 results) Book (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 不登校などの特別な配慮を必要とする生徒のための教室空間の整備要素 ーA中学校サポートセンターの利用実態よりー2024

    • Author(s)
      佐々木伸子
    • Journal Title

      中国支部研究報告集

      Volume: 47 Pages: 482-485

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 不登校傾向児童に対する別室指導教室の利用実態 B 小学校ほっとるーむの使われ方調査より2023

    • Author(s)
      佐々木伸子
    • Journal Title

      日本建築学会大会学術講演梗概集

      Volume: E1 Pages: 239-240

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 動く学習活動のための教室の高機能化の要点―オーストラリアの先進的小学校を事例に2023

    • Author(s)
      下倉玲子、正木優菜、佐々木伸子、柳澤要
    • Journal Title

      日本建築学会大会学術講演梗概集

      Volume: E1 Pages: 281-282

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 不登校児童への配慮を持つ全寮制小学校における教室の使われ方-特別な支援を必要とする通常学級児童への空間的配慮に関する研究 その22023

    • Author(s)
      田坂彰基・佐々木伸子・下倉玲子
    • Journal Title

      2022年度日本建築学会 中国支部研究報告集

      Volume: 46 Pages: 506-506

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校のオープンスペースにおける個別の配慮の利用実態-特別な支援を必要とする通常学級児童への空間的配慮に関する研究 その32023

    • Author(s)
      角田柊斗・藤谷淳史・田坂彰基・佐々木伸子・下倉玲子・柳澤要
    • Journal Title

      2022年度日本建築学会 中国支部研究報告集

      Volume: 46 Pages: 507-507

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校の通常学級における教室の使われ方と個別の配慮の現状-特別な支援を必要とする通常学級児童への空間的配慮に関する研究 その42023

    • Author(s)
      藤谷淳史・田坂彰基・佐々木伸子・下倉玲子
    • Journal Title

      2022年度日本建築学会 中国支部研究報告集

      Volume: 46 Pages: 508-508

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 小中学校における特別支援学級と通常学級の動線の交わり形態-インクルーシブ教育のための教室配置に関する考察2023

    • Author(s)
      松下芽生・花岡優月・下倉玲子・佐々木伸子・柳澤要
    • Journal Title

      2022年度日本建築学会 中国支部研究報告集

      Volume: 46 Pages: 512-512

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校における教室空間を高機能化する家具等の配置計画-オーストラリア・パースのSJ学校を事例として2023

    • Author(s)
      正木優菜・松下芽生・下倉玲子・佐々木伸子・柳澤要・山下奈桜
    • Journal Title

      2022年度日本建築学会 中国支部研究報告集

      Volume: 46 Pages: 511-511

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校における特別な支援の分類と教室配置の特徴-特別な支援を必要とする通常学級児童への空間的配慮に関する研究 その12022

    • Author(s)
      田坂彰基・佐々木伸子・下倉玲子・柳澤要
    • Journal Title

      日本建築学会大会学術講演梗概集

      Volume: E-1 Pages: 339-340

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] アクティブラーニングやインクルーシブ教育の視点から見た学校施設づくり2023

    • Author(s)
      柳澤要、下倉玲子、佐々木伸子
    • Organizer
      New Education EXPO2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 多様化する子どもの特性に対応するインクルーシブな教育環境2023

    • Author(s)
      下倉玲子
    • Organizer
      梓設計
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] インクルーシブ教育の視点からみた学校施設づくり2022

    • Author(s)
      佐々木伸子・下倉玲子・柳澤要
    • Organizer
      内田洋行主催 NEW EDUCATION EXPO2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 小中学校の通級指導教室における教室整備の現状と整備課題に関する考察-A県の通級指導教室設置小中学校へのアンケート調査より2021

    • Author(s)
      佐々木伸子
    • Organizer
      日本LD学会第30回大会(神奈川)、P16-03
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 通級指導教室の教室利用の現状と整備課題 ーH 県小中学校通級指導教室アンケート調査よりー2021

    • Author(s)
      佐々木伸子、下倉玲子
    • Organizer
      日本建築学会大会学術講演会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害等のある児童の通常学級での行動問題と教室の使われ方からみる教室の構造化の可能性ーA小学校の通級対象児童在籍学級におけるケーススタディより2021

    • Author(s)
      佐々木伸子
    • Organizer
      日本LD学会第29回大会(兵庫)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害のある子どもの感覚・行動特性と家庭と学校における落ち着き空間について ―保護者へのアンケート調査よりー2021

    • Author(s)
      占部知美
    • Organizer
      日本建築学会 2020年度中国支部研究発表会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校通常学級における発達障害等のある児童の行動問題と教室の使われ方2020

    • Author(s)
      佐々木伸子
    • Organizer
      日本建築学会大会学術講演
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] Make Inclusive Learning Spaces Vol.1個別対応する教室周りの空間2023

    • Author(s)
      Reiko Shimokura, Shinko Sasaki & Kaname Yanagisawa
    • Total Pages
      43
    • Publisher
      独立行政法人国立高等専門学校機構呉工業高等専門学校
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Funded Workshop] Peter C.Lippman: Applying Evidenced Based Design Theory to the Creation of Learning Environments:日本建築学会教育施設小委員会主催,第8回学校建築タテ・ヨコ・ナナメ 場所:建築会館 2023年9月25日2023

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi