• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on planning of learning spaces including ICT devices

Research Project

Project/Area Number 19K04777
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 23030:Architectural planning and city planning-related
Research InstitutionTokyo University of Science

Principal Investigator

Kakino Yoshinori  東京理科大学, 創域理工学部建築学科, 教授 (60385523)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords主体的・対話的学習 / ICT / 学校建築 / フィンランド / オランダ / ウィーン / 学習空間モデル / 学習空間 / 主体的対話的学び / アクティブラーニング / 主体的対話的で深い学び / 小学校 / フィンランド
Outline of Research at the Start

本研究は、オランダ、フィンランド、荒川区の事例を比較することで、より日本の教育現場に活かせる建築計画的要件を明らかにでき、独自性・創造性が高いと判断される。よって各事例の学習空間を調査、比較検討する中で、以下2点を明らかにし提示する。
① 科目別・学年別にみたICTの活用方法および
② 科目別・学年別にみた「主体的・対話的学習」に対応した空間計画方法

Outline of Final Research Achievements

This study examines what kind of spatial answer is desirable for the "self-directed and interactive learning" and ICT utilization that have been gradually introduced in Japanese elementary and junior high schools since 2020. To this end, Finland and the Netherlands are positioned as pioneering countries that have significantly shifted educational content from group lessons to individual learning and are using ICT, and field surveys were continuously conducted in elementary schools in both countries to obtain behavioral observation records. Based on these behavioral records, we then examined what kind of learning space planning is required in conjunction with the introduction of "self-directed and interactive learning". Some of these results are also published in the "New School Creation Seminar 2023" hosted by the Educational Facilities Association as the best example for Japan to refer to.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本では、2020年に指導要領改訂されたことをうけ、「主体的・対話的学習」および学習場面におけるICT活用の方法の模索が2024年現在も続いている。「主体的・対話的学習」を導入してきた先駆国フィンランドやオランダの学校空間において、現場における行動観察を通して得られた本研究結果は、教室を中心とする学習空間モデルへとまとめられた。これらの結果は、「北欧、オランダにおける5つの学校モデルを横断してみる学習空間」として、文部科学省の催しにて講演するとともに、文部科学省の「学校施設の質的改善・向上に関するワーキンググループ」におけるアイデア提供にも活かされた。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (30 results)

All 2024 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 8 results) Book (3 results) Remarks (5 results)

  • [Int'l Joint Research] デルフト工科大学(オランダ)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] デルフト工科大学(オランダ)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] デルフト工科大学(オランダ)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] デルフト工科大学(オランダ)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] フィンランドの小学校におけるICTを用いた学習環境2021

    • Author(s)
      垣野義典
    • Journal Title

      スクールアメニティ

      Volume: 1 Pages: 25-29

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 住まいに組み込まれる学習環境 -学校と住宅との表裏一体関係-2021

    • Author(s)
      垣野義典
    • Journal Title

      すまいろん

      Volume: 109 Pages: 7-27

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] ICT を活用した学習空間の計画に関する研究 東京都内の先進事例を対象とし   て2021

    • Author(s)
      垣野義典
    • Journal Title

      日本建築学会大会学術講演発表論文

      Volume: E1 Pages: 487-488

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] COVID-19 が日本の学校建築に与えた影響と   今後の学校空 間の展開2021

    • Author(s)
      関口就・徳永理佳・垣野義典・阪本海人
    • Journal Title

      日本建築学会大会学術講演発表論文

      Volume: E! Pages: 485-486

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] A Study on Relationship Between Learning Spaces and Activities of Jena Plan Education in The Netherlands2020

    • Author(s)
      Kakino Yoshinori、van Dam Sien
    • Journal Title

      International Journal of Architecture, Arts and Applications

      Volume: 6 Issue: 3 Pages: 56-56

    • DOI

      10.11648/j.ijaaa.20200603.14

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Study on the characteristics of work‐unit type in spaces for individual learning of pupils and students: A case study on the work‐unit type school buildings in Sweden2020

    • Author(s)
      Kakino Yoshinori
    • Journal Title

      JAPAN ARCHITECTURAL REVIEW

      Volume: 3 Issue: 4 Pages: 529-541

    • DOI

      10.1002/2475-8876.12150

    • NAID

      210000167297

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 児童の活動様態からみた小規模学校における学習空間の特性 - フィンランドと日本の事例を対象として-2019

    • Author(s)
      垣野義典, 丹治遥香
    • Journal Title

      日本建築学会大会学術講演梗概集

      Volume: E-1 Pages: 357-358

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 北欧、オランダにおける5つの学校モデルを横断してみる学習空間2022

    • Author(s)
      垣野義典
    • Organizer
      文部科学省
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] COVID-19 を契機とした建築種別にみる建築計画論の変容2022

    • Author(s)
      垣野義典
    • Organizer
      日本建築学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 新しい時代の創造的な学習空間づくり-海外と日本の事例から-2022

    • Author(s)
      垣野義典
    • Organizer
      国立教育政策研究所
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 未来の学校建築のつくりかた2022

    • Author(s)
      垣野義典
    • Organizer
      東京建築士会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ICT を活用した学習空間の計画に関する研究 東京都内の先進事例を対象とし   て2021

    • Author(s)
      垣野義典
    • Organizer
      日本建築学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Design ideas for learning space- Case study of advanced schools in Japan -2021

    • Author(s)
      Yoshinori Kakino
    • Organizer
      AIA New York
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学校空間をCOVID-19の視点から問い直す2021

    • Author(s)
      垣野義典
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] これからの学校建築のつくりかた2021

    • Author(s)
      垣野義典
    • Organizer
      近畿大学
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 未来の学校建築のつくりかた- オランダ、スウェーデン、フィンランドを横断して2021

    • Author(s)
      垣野義典
    • Organizer
      東洋大学
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] これからの学校建築を考える2021

    • Author(s)
      垣野義典
    • Organizer
      JIA神奈川
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 児童の活動様態からみた小規模学校における学習空間の特性 - フィンランドと日本の事例を対象として-2019

    • Author(s)
      垣野義典
    • Organizer
      日本建築学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 第4版 コンパクト建築設計資料集成2024

    • Author(s)
      一般社団法人 日本建築学会
    • Total Pages
      370
    • Publisher
      丸善
    • ISBN
      9784621307427
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 世界の学校こんな感じ!2024

    • Author(s)
      垣野義典
    • Total Pages
      21
    • Publisher
      特定非営利活動法人 子どもと生活文化協会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 学校とパンデミック-教育の場からオンラインと実空間を再考する2022

    • Author(s)
      垣野義典
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      日本建築学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] 自由で主体的な学びを創発する学習空間とは?

    • URL

      https://www.mext.go.jp/co-sha/events/report_20230825_co-sha01_00001.html

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 北欧、オランダにおける5つの学校モデルを横断してみる学習空間

    • URL

      https://www.youtube.com/watch?v=8I3Zhk6aS2w

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 学校施設の質的改善・向上に関するワーキンググループ

    • URL

      https://www.mext.go.jp/b_menu/shingi/chousa/shisetu/066/01/gijiroku/mext_01406.html

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 実例から考える、新しい学びの形とこれからの学校施設づくり

    • URL

      https://www.mext.go.jp/co-sha/events/report_20221215_co-sha01_00003.html

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 新しい時代の創造的な学習空間づくり -海外と日本の事例から-

    • URL

      https://www.nier.go.jp/shisetsu/event/2021/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi