Project/Area Number |
19K04793
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 23030:Architectural planning and city planning-related
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Research Institution | Nagoya City University |
Principal Investigator |
HARADA MASAYUKI 名古屋市立大学, 大学院芸術工学研究科, 名誉教授 (20283393)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 自転車 / 自転車利用計画 / 自転車利用者 / 自転車施策 / 都市交通 / 観察調査 / 走行実験 / 自転車道 |
Outline of Research at the Start |
国交省は1997年以降、自転車と歩行者を分離する施策を進めているが、肝心の自治体の多くは、市民意識や自転車の安全性の観点から、積極的に自転車に車道を走らせることを躊躇している。 この問題を解決するためには、自転車走行行動の実態データの取得が不可欠である。本研究では、異なる2つのアプローチ(フィールド観察調査と被験者による走行実験)から、自転車利用者は、何を基準に走行位置や走行速度、場合によっては走行違反などを起こすのかを、を明らかにすることを目論んでいる。
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Outline of Final Research Achievements |
Due to the fact that accidents between bicycles and pedestrians are not decreasing, the national policy has changed in recent years, and efforts are being made to create “bicycle lanes”' and “shared roadways”' that separate bicycles from pedestrians. However, research on the bicycle riding environment is not sufficient, and it is difficult to say that the ideal design of the riding environment has been established. Therefore, we conducted field observation surveys using video cameras and riding experiments using test subjects, with the aim of clarifying the riding behavior of bicycles on various road types and the issues related to road design. Based on the results of the survey and experiments, we analyzed the choice of driving position on the road and the occurrence of the collision with pedestrians and dangerous avoidance, and based on this, we clarified the issues in road design.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年、国の方針が変わり、自転車を歩行者から切り離す「自転車レーン」「車道混在」などの整備が進められているが、自転車の走行環境に関する研究が十分に行われているとは言えず、利用者に及ぼす影響や走行環境のデザインの在り方が確立できているとは言い難い。本研究は、フィールド観察調査と被験者を用いた走行実験をもとに、各種の道路タイプにおける、自転車の走行位置の選択行動やその背景の理由を明らかにすることによって、整備方針の転換に伴う、自転車利用者の及ぼすストレスの特性と、今後の道路デザイン上の留意点を提供するという点で大きな意義がある。
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