• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on Inclusive Environment Design that Realizes Both Open System Childcare / Education and Special Support

Research Project

Project/Area Number 19K04796
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 23030:Architectural planning and city planning-related
Research InstitutionTokyo Denki University

Principal Investigator

Koga Masayoshi  東京電機大学, 未来科学部, 研究員 (20751225)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山田 あすか  東京電機大学, 未来科学部, 教授 (80434710)
倉斗 綾子  千葉工業大学, 創造工学部, 准教授 (80381458)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsオープンプラン / 小学校 / 保育施設 / 特別支援 / 複合化 / インクルーシブ / 自閉症 / 交流 / 学習交流 / オープンプラン型小学校 / 包摂(インクルーシブ) / 小学校と特別支援学校の複合 / オープンシステム保育/教育 / オープンプラン型施設 / 包摂型環境設計
Outline of Research at the Start

近年,主体的な学びや異年齢保育などを促すための開放的で仕切り壁のないオープンプラン型保育室/教室が計画されている。オープンプラン型の施設では空間が開放的であるため,過度な刺激が苦手な児童には困難な環境でもあり,刺激のコントロールやカームダウンスペースの整備など,特別支援ニーズを包摂する保育/教育の場としてはなお課題が多い。
本研究では包摂型保育/教育の場としての課題がより表出しやすいオープンプラン型の施設において,アンケート調査や現地実態調査から特別支援ニーズのある児童の在籍状況や環境づくりの工夫,活動様態などの実態を捉え,特別支援ニーズを包摂するための環境整備面での課題や工夫を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

Results of this study are the following three points.
First, it was organized characteristics of spatial composition and consideration for special support needs by analysis of case at open-plan daycare facilities / elementary schools. Second, it revealed interaction between children with special needs and other children at inclusive childcare facilities / elementary schools. Third, it was clarified issues regarding promoting inclusive education by survey analysis of special needs school and elementary school complexes.
In order to build an environment for inclusive childcare / education with open plan, it is necessary to consider space and environment such as spatial changing with movable furniture and base making. Also, it is required to provide opportunities for involvement in daily life and events by nursery teachers / teachers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

□学術的意義  本研究ではオープンシステム型保育/教育方針の下での“オープンな環境”と,刺激のコントロールやカームダウンスペースなど特別支援ニーズ児のための“クローズドな環境”という異なるニーズを統合する環境を考究する点に学術的意義がある。
□社会的意義  本研究での知見は空間を閉じやすい従来型の保育/教育施設での特別支援ニーズを包摂する環境整備にも有効で汎用性が高い。また本研究成果は主体性育成と活動単位の弾力化,特別支援ニーズ児への合理的配慮を両立する包摂型保育/教育環境のあり方への知見で,今後の包摂型保育/教育の場の構築に資する点に価値がある。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] SPATIAL COMPOSITION AND ASPECTS OF ACTIVITIES IN SPECIAL-NEEDS NURSING/LEARNING ENVIRONMENT2021

    • Author(s)
      KOGA Masayoshi、YAMADA Asuka
    • Journal Title

      Journal of Architecture and Planning (Transactions of AIJ)

      Volume: 86 Issue: 785 Pages: 1870-1881

    • DOI

      10.3130/aija.86.1870

    • NAID

      130008069086

    • ISSN
      1340-4210, 1881-8161
    • Year and Date
      2021-07-30
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自閉症クラスを有する小学校の児童の滞在と交流活動に関する研究~COVID-19による運営動向を含めた調査分析~2021

    • Author(s)
      村瀬達也,古賀政好,山田あすか
    • Journal Title

      地域施設計画研究

      Volume: 39 Pages: 67-73

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援教育施設における運営と,空間構成による活動様態への影響2019

    • Author(s)
      古賀政好,堀光瑠,山田あすか
    • Journal Title

      日本建築学会技術報告集

      Volume: 25 Pages: 1239-1244

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 自閉症児クラスを有する小学校の発展経緯と児童の学習と交流活動に関する調査報告2020

    • Author(s)
      村瀬達也,古賀政好,山田あすか
    • Organizer
      日本建築学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 関東甲信越の特別支援学校における他用途との複合に関する調査分析2020

    • Author(s)
      深澤彩花,古賀政好,山田あすか
    • Organizer
      日本建築学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] オープンプラン型小学校の多様な生活/学習空間の整理と特別支援での活用検討-オープンシステム型教育と特別支援との両立を実現する包摂型環境設計の研究 その1-2019

    • Author(s)
      古賀政好,山田あすか,中野南
    • Organizer
      日本建築学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi