• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on Long-Term Stock Management Evaluation and Renewal Method of Multi Composed School Building

Research Project

Project/Area Number 19K04802
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 23030:Architectural planning and city planning-related
Research InstitutionFukuoka University

Principal Investigator

IKEZOE Masayuki  福岡大学, 工学部, 教授 (90304849)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords公共施設マネジメント / 校舎更新 / 増築校舎 / 普通教室 / 教室転用 / 教室配置 / 小学校 / 分棟校舎 / 教室用途 / 特別支援学級 / 共通学習室 / 教室用途変更 / 分棟型校舎 / 施設更新 / 校舎構成 / 学校複合化 / 更新計画 / 施設マネジメント / 複合化
Outline of Research at the Start

大都市郊外の小学校では、高度成長期の児童数増加に伴い分棟校舎が増築されており、現在は建設年数の異なる複数の校舎で構成されている。児童数が減少し、最古校舎が更新時期を迎える中で、その建替えは将来の校舎の全体像を考慮しながら進める必要がある。
そこで、本研究は別棟増築型小学校を対象に、①既存校舎の整備および教室転用等の利活用プロセス、②現在の教室利用と教室移動の特性を解明し、現存校舎を施設マネジメントの視点から評価する。さらに、学級教室配置と施設複合化を考慮した段階的な校舎更新モデルを提示し、更新手法として一般化する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the usage characteristics of the current school building for elementary schools consisting of multiple school buildings with different construction years due to the gradual expansion, and then to propose a long-term renewal method. The subjects of this study are 12 elementary schools located in local governments around Fukuoka City.
As a result, it was pointed out that the reason for the expansion was that classrooms were reduced in the initial building stage. Furthermore, it was clarified that about 30% of classrooms have been changed in use to date, and there are problems in terms of placement and use. Finally, we proposed a school building renewal model that utilizes the existing school building as management rooms and special classrooms and newly builds a grade cluster that combines classrooms of same grade with common study rooms with extremely high diversion.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、別棟拡張型小学校における経年的な教室構成の変化と、普通教室の特別支援学級および共用学習室への転用について計画の要点と課題を明らかにしており、小学校の教室配置構成の計画に活かすことができる。また、片廊下型の既存校舎を活かしながらクラスター型の普通教室棟を新設する校舎更新モデルは、公共施設マネジメントの大きな課題である学校校舎の長期的更新に役立つものである。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2022 2021 2019

All Presentation (6 results)

  • [Presentation] 分棟拡張型小学校における現存校舎の更新手法に関する研究 その3 分棟拡張型小学校の普通教室の用途変更と利用特性2022

    • Author(s)
      池添昌幸
    • Organizer
      日本建築学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 分棟拡張型小学校における現存校舎の更新手法に関する研究 その1 分棟拡張型小学校の校舎整備プロセス2021

    • Author(s)
      樋口 健太,池添 昌幸
    • Organizer
      日本建築学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 分棟拡張型小学校における現存校舎の更新手法に関する研究 その2 校舎整備と教室用途の変更の関係2021

    • Author(s)
      池添 昌幸,樋口 健太
    • Organizer
      日本建築学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 分棟拡張型小学校における現存校舎の更新手法に関する研究 その1 分棟拡張型小学校の校舎整備プロセス2021

    • Author(s)
      樋口健太,池添昌幸
    • Organizer
      2021年度日本建築学会大会(東海)学術講演会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 分棟拡張型小学校における現存校舎の更新手法に関する研究 その2 校舎整備と教室用途の変更の関係2021

    • Author(s)
      池添昌幸,樋口健太
    • Organizer
      2021年度日本建築学会大会(東海)学術講演会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 分棟拡張型小学校の長期更新計画に関する研究その2  教室用途変更と児童の教室移動からみた教室配置評価2019

    • Author(s)
      池添昌幸
    • Organizer
      2019年度日本建築学会大会(北陸)学術講演会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi