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Transient Airflow Structure and Aerodynamic Mechanism Caused by Attitude Motion of a Supersonic Aircraft Configuration with a Cranked-Arrow Main Wing

Research Project

Project/Area Number 19K04833
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 24010:Aerospace engineering-related
Research InstitutionMuroran Institute of Technology

Principal Investigator

Mizobata Kazuhide  室蘭工業大学, 大学院工学研究科, 准教授 (00271875)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsクランクトアロー翼 / 空力微係数 / ロールダンピング / ヨーダンピング / アドバースヨー / 煙流線 / 風洞試験 / CFD解析 / 姿勢変化 / 動的空力 / PIV / CFD / 流れの可視化
Outline of Research at the Start

高速飛行性能と離着陸を含む低速飛行性能を両立できると期待されるクランクトアロー(前縁が折れ曲がった矢じり)形状の主翼を有する超音速機について、機体が姿勢変化運動をする際に周囲の空気流から受ける力の仕組みを明らかにするために、機体模型に姿勢変化運動を与えながら風を当てる「動的風洞試験」および同等の条件で電子計算機で空気流を解く「非定常CFD解析」によって、機体表面での流れの剥離・再付着、主翼が生成する渦と尾翼の干渉、等の機体周りの流れ構造を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

In order to clarify mechanism of dynamic derivatives caused by attitude rates of a supersonic vehicle with a cranked-arrow main wing, low-speed wind-tunnel tests and unsteady CFD analysis were carried out for the vehicle model with roll or yaw rates, through which streamlines and surface pressure distributions were investigated. As a result, the mechanisms of the roll damping generation due to roll rates, roll damping deterioration due to a nose length, rolling moment generation due to yaw rates, yaw damping variation due to nose lengths, etc. were suggested. This achievement will contribute to comprehensive understanding of aerodynamics and flight mechanics of high-speed aircraft.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

人間の生活活動を支える基盤的移動手段として、大陸間を短時間で移動できる超音速航空機の需要が高まっている。超音速飛行と離着陸を含む低速飛行を両立できる機体形状として、クランクトアロー(折れ曲がった矢じり)形状の主翼が有用である。従前の航空機の主翼と比べて、クランクトアロー翼は揚力発生の仕組みが異なるため、空気流から受ける力の特性も従前の航空機と大きく異なる。特に、機体の姿勢が変化しつつある際の特性(動的空力特性)は、安全安定な飛行に直結しており、慎重に解明する必要がある。本研究は、そのような動的空力の仕組みを明らかにすることを目指しており、超音速航空機技術の確立に貢献するものである。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Presentation] Flowfield Visualization and Mechanism of Dynamic Derivatives of a Small-scale Supersonic Flight Experiment Vehicle Being Developed at Muroran Institute of Technology2022

    • Author(s)
      Shuuta Haraguchi, Shun Sasaki, Atsuya Honda, Akihiro Nishida, Ryuto Kawanabe, Haruka Nikado, Kazuhide Mizobata
    • Organizer
      33rd International Symposium on Space Technology and Science, online, February 26th-March 2nd, 2022, paper No. 2022-g-03
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 室蘭工大の小型超音速飛行実験機にかかる空力研究の現況について2022

    • Author(s)
      溝端一秀
    • Organizer
      第54回流体力学講演会,講演番号2B09,2022年6月28日~30日,盛岡
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 室蘭工大小型超音速飛行実験機の周囲の流れの可視化と動的空力メカニズムの推定2021

    • Author(s)
      原口柊太,本田敦也,西田明寛,川鍋龍斗,佐々木駿,溝端一秀
    • Organizer
      第59回飛行機シンポジウム,講演論文番号JSASS-2021-5088-2B05,2021年11月30日~12月2日,オンライン開催
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 室蘭工大小型超音速飛行実験機の姿勢変化レートによる動的空力2020

    • Author(s)
      本田敦也,白方洸次,西田明寛,酒向塁,原口柊太,溝端 一秀
    • Organizer
      第58回飛行機シンポジウム,講演論文番号JSASS-2020-5133-3A03,2020年11月25日~27日,リモート開催
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 室蘭工大の小型超音速飛行実験機の姿勢変化レートによる動的空力特性2019

    • Author(s)
      本田敦也, 白方洸次, 酒向塁, 溝端一秀
    • Organizer
      第57回飛行機シンポジウム,2019年10月16日~18日,海峡メッセ下関(山口県下関市)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小型超音速飛行実験機の姿勢変化レートによる動的空力特性のCFD解析2019

    • Author(s)
      西田明寛, 溝端一秀
    • Organizer
      第57回飛行機シンポジウム,2019年10月16日~18日,海峡メッセ下関(山口県下関市)
    • Related Report
      2019 Research-status Report

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Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

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