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Development of a mathematical model to simulate berthing maneuver assisted by tugs

Research Project

Project/Area Number 19K04859
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 24020:Marine engineering-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Sano Masaaki  広島大学, 先進理工系科学研究科(工), 准教授 (40582763)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Keywordsタグ(曳船) / 離着桟 / 操縦運動 / 運動モデル / 自動化 / 船舶工学 / タグボート / 港内操船
Outline of Research at the Start

船舶の自動運航という趨勢の中、港湾内の運航を支援するハーバー・タグの自動化(無人化)もまた、将来的なタグの可能性の一つとして検討に値すると思われる。本研究では、タグによる離着桟支援操船の自動化を念頭に、そのプレイヤーである離着桟船とタグの運動モデルの構築、並びにそれらの連携運動モデルを構築する。これは今後の次世代型タグの開発に当たり、机上評価の為の運動モデルとしての活用を期待できる。また様々な離着桟局面を想定したケーススタディ(運動シミュレーション)を通じて、状況に応じたタグの支援操船に役立つ知見を検討する。

Outline of Final Research Achievements

This study was aimed to establish maneuvering mathematical model for berthing/unberthing operation of a ship assisted by harbor tugs in cooperation. In the coming era of autonomous controlled ships, an advanced tug with a sophisticated intelligence is also one of promising ideas and is expected to support a ship berthing more safely and smoothly. The proposed model could be utilized in future as a plant model for the model-based design of such an advanced tug and helpful to evaluate the control system through the virtual simulation.
This study tackled with the mathematical formulation of the berthing phase, towing tank test and simulation-based studies. A main achievement is to present a modular-type mathematical model for cooperative maneuvers, considering the coupled motions among the ship and tugs. Some trial simulations indicated the possibility that multiple tugs could berth the large ship by cooperative maneuvers, in which their motions were flexibly adjusted each other.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在の自動運航船に関わる研究開発の多くは、自船単独で操縦制御を完結する事を目指している。しかし大型な船舶ほど、その巨大な慣性力に対して相対的に制御力が乏しく、過密航路の安全通航や離着桟操船では、ハーバー・タグによる支援が欠かせない。自動運航という趨勢の中、支援側のタグの進化もまた検討に値する。本研究では、任意隻数のタグが連携して本船を支援する局面を取り扱える運動数学モデルを提案した。これは今後の次世代型タグの開発に当たり、その制御方式を開発・評価する為のプラントモデルとしての活用を期待できる。また実際に離着桟支援操船の計算例を提示する事で、タグによる高度な連携支援の可能性を示す事ができた。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2021 2020

All Journal Article (3 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] ハーバータグによる離着桟支援操船の運動モデルに関する基礎研究2021

    • Author(s)
      佐野将昭,飯塚大貴,山崎剛至,上村航大,安川宏紀
    • Journal Title

      日本船舶海洋工学会講演会論文集

      Volume: 32

    • NAID

      40022808813

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 着岸に向けた低速操船時の主船体流体力モデルに関する検討2020

    • Author(s)
      柳生周亮,佐野将昭,西村健,北田亨汰
    • Journal Title

      日本船舶海洋工学会講演会論文集

      Volume: 31 Pages: 101-105

    • NAID

      40022808335

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ハーバータグによる曳航支援操船時の運動モデルに関する基礎研究2020

    • Author(s)
      佐野将昭,金井奎太,安川宏紀
    • Journal Title

      日本船舶海洋工学会講演会論文集

      Volume: 30 Pages: 637-641

    • NAID

      40022396056

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ハーバータグによる離着桟支援操船の運動モデルに関する基礎研究2021

    • Author(s)
      佐野将昭,飯塚大貴,山崎剛至,上村航大,安川宏紀
    • Organizer
      令和3年 日本船舶海洋工学会春季講演会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 着岸に向けた低速操船時の主船体流体力モデルに関する検討2020

    • Author(s)
      柳生周亮,佐野将昭,西村健,北田亨汰
    • Organizer
      令和2年 日本船舶海洋工学会秋季講演会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ハーバータグによる曳航支援操船時の運動モデルに関する基礎研究2020

    • Author(s)
      佐野将昭,金井奎太,安川宏紀
    • Organizer
      令和2年 日本船舶海洋工学会春季講演会(中止につき書面討論)
    • Related Report
      2019 Research-status Report

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Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

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