Project/Area Number |
19K04894
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 25010:Social systems engineering-related
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Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大森 峻一 早稲田大学, 理工学術院, 准教授 (30649348)
三原 康司 早稲田大学, 理工学術院, 教授(任期付) (40637336)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | ロジスティクス / 物流 / フィジカルインターネット / 配送計画問題 / 組織連携 / サービス設計理論 |
Outline of Research at the Start |
ドライバー不足、配送要求の多様化により、社会インフラとしての物流システムの存続が危惧されている。既に、企業単体の改善努力は限界に来つつあり、飛躍的な配送効率向上のためには、事業者間の連携に基づく、サプライチェーン全体での標準化、最適化に取り組む必要がある。中でも、共同配送(水平の連携)、荷主の配送要求の緩和に基づく配送効率化(垂直の連携)は有効性が期待できるが、組織連携の推進は容易ではなく、連携の効果を明確にしなければならない。本研究では、サービスシステム設計理論と最適化・シミュレーション技術を融合することにより、組織連携に基づいた全体最適な配送システムの構築を目的とする。
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Outline of Final Research Achievements |
The shortage of drivers and the diversification of delivery demands are threatening the sustainability of logistics systems as a social infrastructure. The improvement efforts of individual companies have already reached their limits, and to achieve a significant increase in delivery efficiency, it is necessary to pursue standardization and optimization across the entire supply chain based on collaboration between businesses. Notably, joint delivery (horizontal collaboration) and improving delivery efficiency through the relaxation of shippers' delivery requirements (vertical collaboration) show great promise. This study focused on these two types of collaboration and worked with real companies to solve the problems. We formulated the issues as mathematical optimization problems based on interviews, developed solutions, and validated their effectiveness using real-world data.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
物流危機が問題となっている昨今において、配送効率の飛躍的な向上を達成するため、①効率的な共同配送方法、および、②配送要求の緩和に基づく配送効率の向上、に関する調査・分析を行い、サービスシステム設計理論にもとづく設計を行うとともに、最適化・シミュレーション技術を用いた効果検証を行う事で、組織連携に基づく全体最適な配送システムを構築をしている。本課題で実現される姿は、社会全体で物流改革を行うものであり、超スマート社会の「モノやサービスを、必要な人に、必要な時に、必要なだけ提供されるとともに、社会システム全体が最適化され、経済発展と社会的課題の解決を両立していける社会」の実現にも貢献できる。
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