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Theoretical study on strategic decision-making in supply chain management based on the knowledge of behavioral economics

Research Project

Project/Area Number 19K04910
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 25010:Social systems engineering-related
Research InstitutionKeio University

Principal Investigator

MATSUBAYASHI Nobuo  慶應義塾大学, 理工学部(矢上), 教授 (00385519)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsゲーム理論 / 行動経済学 / サプライチェーンマネジメント / マーケティング / 市場参入 / 応用ゲーム理論 / 垂直的差別化 / 水平的差別化
Outline of Research at the Start

本研究では、サプライチェーン上にある企業の、特にマーケティングとのインターフェースに関する戦略的意思決定について、行動経済学の知見を援用した新しい理論モデルを構築し、それを解析することで新たな示唆を得ることを目的とする。これまで各意思決定主体の合理性を前提に構築されてきたゲーム理論のモデルに、実証研究によって明らかにされてきたサプライチェーンやマーケティング活動における各主体(企業・消費者とも)の非合理性に関する知見を組み込むことで新たな理論モデルを作成し、その分析から新しい示唆を得ることによって、この分野の理論的研究を発展させることを目指す。

Outline of Final Research Achievements

This study develops and analyzes game theoretic models based on the knowledge of behavioral economics for strategic decision-making of firms in a supply chain. Theoretical studies on supply chain management that incorporates into the models the presence of consumer's and firm's bias has recently progressed. However, those that focus on operation-marketing interface, such as price and quality choice, and channel and alliance partner selection, have received very little attention. We specifically sheds light on firms' fairness concerns arising from evaluating their profitability and consumer's bias arising from evaluating product values. The results obtained from our model analysis could provide rich insights into firms' decision making in the presence of these biases.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

サプライチェーン上の意思決定について、行動経済学の知見を積極的に取り込むことで、この分野の理論研究を発展させた点に本研究の学術的意義がある。社会システム工学分野は学際領域でありながらも、特に日本において経済学やマーケティングの知見を援用して意思決定をサポートする理論を構築していく取り組み自体が決して活発ではないと認識している。本研究の成果は、同分野に一つの新たな視座を提供するという形での貢献となり、同時に、現実の企業戦略策定に対しても少なからず示唆を与えるものと期待される。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] Game-theoretic analysis of partner selection strategies for market entry in global supply chains2021

    • Author(s)
      Negoro, K. and Matsubayashi, N.
    • Journal Title

      Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review

      Volume: 151 Pages: 102362-102362

    • DOI

      10.1016/j.tre.2021.102362

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Channel Coordination Between Manufacturers and Competing Retailers with Fairness Concerns2021

    • Author(s)
      Yoshihara, R. and Matsubayashi, N.
    • Journal Title

      European Journal of Operational Research

      Volume: 290-2 Issue: 2 Pages: 546-555

    • DOI

      10.1016/j.ejor.2020.08.023

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Dynamic Production and Pricing Decisions in the Presence of the Snob Effect2021

    • Author(s)
      Sogo, K. and Matsubayashi, N.
    • Journal Title

      International Transactions in Operational Research

      Volume: 未定 Issue: 6 Pages: 3330-3363

    • DOI

      10.1111/itor.12961

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Product Repositioning in a Horizontally Differentiated Market2020

    • Author(s)
      Kishihara, H., Matsubayashi, N.
    • Journal Title

      Review of Industrial Organization

      Volume: - Issue: 3 Pages: 701-718

    • DOI

      10.1007/s11151-019-09736-z

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Direct-to-consumer firm’s competitive strategy against a dominant retailer: Opening an experiential physical store vs. specializing in an online store2021

    • Author(s)
      Takeda, M. and Matsubayashi, N.
    • Organizer
      The 2021 INFORMS Annual Meeting
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Game-theoretic analysis of alliance between platforms and competing manufacturers in sharing consumer data for product developments2021

    • Author(s)
      Matsuhisa, H. and Matsubayashi, N.
    • Organizer
      The 2021 INFORMS Annual Meeting
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大手小売企業のオムニチャネル戦略に対抗するためのD2C企業の出店戦略に関するゲーム理論的分析2021

    • Author(s)
      竹田理信、松林伸生
    • Organizer
      日本オペレーションズ・リサーチ学会2021年秋季研究発表会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] D2C企業の出店戦略に関するゲーム理論的分析 ~『体験型』店舗出店 vs オンライン店舗特化~2021

    • Author(s)
      竹田理信、松林伸生
    • Organizer
      日本経営工学会2021年春季大会
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      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] プラットフォームを通じた消費者データの活用と製品開発に関するゲーム理論的分析2021

    • Author(s)
      松久裕志、松林伸生
    • Organizer
      日本経営工学会2021年春季大会
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      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ギグ・エコノミーの企業間競争への影響に関するモデル分析2021

    • Author(s)
      吾妻怜、松林伸生
    • Organizer
      日本オペレーションズ・リサーチ学会春季研究発表会
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      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Channel Coordination Between Manufacturers and Competing Retailers with Fairness Concerns2020

    • Author(s)
      吉原陸生、松林 伸生
    • Organizer
      日本オペレーションズ・リサーチ学会2020年春季研究発表会
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      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Price and Quality Competition with Quality Positions2019

    • Author(s)
      松林伸生
    • Organizer
      慶應義塾大学経済研究所「ミクロ経済学ワークショップ」
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    • Invited
  • [Presentation] 小売企業の戦略的配送委託に関するゲーム理論的分析2019

    • Author(s)
      岡安 弘暉、松林 伸生
    • Organizer
      日本経営工学会2019年秋季大会
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  • [Presentation] 市場参入のためのパートナー選択戦略に関するゲーム理論的分析2019

    • Author(s)
      根来 和弘、松林 伸生
    • Organizer
      日本経営工学会2019年秋季大会
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  • [Presentation] 競争下での消費者との共創イベントのデザインに関するゲーム理論的分析2019

    • Author(s)
      青木 隆治、松林 伸生
    • Organizer
      日本経営工学会2019年秋季大会
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  • [Presentation] ネットワーク構造下における企業間提携のδ安定性2019

    • Author(s)
      竹川雄一郎、松林 伸生
    • Organizer
      日本オペレーションズ・リサーチ学会2019年秋季研究発表会
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      2019 Research-status Report
  • [Presentation] アンバサダー・マーケティングの戦略的効果に関するゲーム理論的分析2019

    • Author(s)
      小塚彩世、松林 伸生
    • Organizer
      日本オペレーションズ・リサーチ学会2019年秋季研究発表会
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      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Partner Selection Strategies for Market Entry: Should an Entrant Firm Form an Alliance with a Major Firm, or with a Local Firm?2019

    • Author(s)
      根来 和弘、松林 伸生
    • Organizer
      The 2019 INFORMS Annual Meeting
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

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Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

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