• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Autonomous Driving Techniques for Prevention of Multiple Rear-End Collision: Vehicle Platoon Safety by Intent Inference of Driver's Deceleration Behaviour

Research Project

Project/Area Number 19K04926
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 25020:Safety engineering-related
Research InstitutionNippon Institute of Technology

Principal Investigator

SUZUKI HIRONORI  日本工業大学, 先進工学部, 教授 (20426258)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords意図推定 / 動的推定 / アンセンティッドカルマンフィルタ / ショックウェーブ / 車群交通流制御 / 運転支援 / 自動運転 / デュアルパーティクルフィルタ / ドライバ状態推定 / オンラインパラメータ推定 / 車群安全性 / 減速意図予測 / 多重追突事故防止 / パーティクルフィルタ / デュアルフィルタ / 状態推定法 / デュアルフィルタ法 / 自動運転技術 / 予防安全 / 運転支援技術
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、(1)自車の前を走行する先行車の減速意図をその制動灯の点灯前に予測する技術を高精度化し、(2) 予測された減速意図の呈示に伴う後続車の減速行動を実際のドライバによる被験者実験で明らかにした後、これを自動運転技術の枠組みでモデル化し、(3) その被害が顕著な多重追突事故防止への効果に対する提案技術のパフォーマンスを検証することである。本研究の遂行により、多重追突事故防止に資する基礎的な車群制御技術の確立を目指す。

Outline of Final Research Achievements

This research aims to propose a new vehicle platoon control technology with the prevention of multiple rear-end collisions and to verify its effectiveness. The objectives were to establish a technique for predicting the deceleration intention of the vehicle ahead, to propose a driving assistance or autonomous driving technique to encourage early deceleration of the vehicle behind, and to propose a vehicle platoon control technique to prevent multiple rear-end collisions. Mathematical modelling and numerical simulation showed that the fusion of an unscented Kalman filter and a neural network model successfully predicted deceleration intentions several seconds ahead with high accuracy. Furthermore, it is confirmed that the utilizing the visualized shockwave contributed to suppression of shockwave propagation and prevention of multiple rear-endo collisions with simple control techniques.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

高速道路など高密度・高速度で走行する車群内での多重追突事故の被害は著しいことから,追突事故の抑制は社会安全上の喫緊の課題である。この研究の遂行により,学術的には,数理モデリングの融合により車群を安全化・安定化する技術の開発に成功し,この成果は,死亡事故に至るようなリスクの高い交通事故の低減に寄与する可能性があると言う点において,その社会的意義も大きい。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] Development and Evaluation of Deceleration Intent Inference System by Unscented Kalman Filter2021

    • Author(s)
      若林翔,鈴木宏典
    • Journal Title

      Transactions of Society of Automotive Engineers of Japan

      Volume: 52 Issue: 2 Pages: 343-348

    • DOI

      10.11351/jsaeronbun.52.343

    • NAID

      130007988155

    • ISSN
      0287-8321, 1883-0811
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Intent Inference of Deceleration Maneuvers and Its Safety Impact Evaluation by Driving Simulator Experiments2019

    • Author(s)
      Suzuki Hironori、Wakabayashi Sho、Marumo Yoshitaka
    • Journal Title

      Journal of Traffic and Logistics Engineering

      Volume: - Pages: 28-34

    • DOI

      10.18178/jtle.7.2.28-34

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] デュアルパーティクルフィルタによるドライバモデルパラメータのオンライン推定2021

    • Author(s)
      鈴木宏典、藤原翔
    • Organizer
      計測自動制御学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ショックウェーブの可視化と運転支援への応用2021

    • Author(s)
      鈴木宏典、藤原翔
    • Organizer
      自動車技術会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Indirect Driver Monitoring by Online Estimation of Driver Model Parameters2021

    • Author(s)
      Hironori Suzuki, Kakeru Fujiwara
    • Organizer
      6th International Symposium on Future Active Safety Technology Toward zero traffic accidents Fast-Zero 2022
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] デュアルフィルタを組み込んだアンセンテッドカルマンフィルタ による先行車の減速意図とモデルパラメータ の同時推定2020

    • Author(s)
      若林翔,鈴木宏典
    • Organizer
      日本機械学会第29回交通・物流部門大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Intent Inference of Deceleration Maneuvers and Its Safety Impact Evaluation by Driving Simulator Experiments2019

    • Author(s)
      Wakabayashi Sho, Suzuki Hironori
    • Organizer
      2019 4th IEEE International Conference on Intelligent Transportation Engineering (ICITE 2019)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 追突リスク低減を目的とした先行車の減速意図予測モデルの提案2019

    • Author(s)
      若林翔、鈴木宏典
    • Organizer
      日本機械学会第28回交通・物流部門大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 状態推定法による先行車の減速意図予測モデルの改良2019

    • Author(s)
      若林翔、鈴木宏典
    • Organizer
      自動車技術会2019年秋季大会学術講演会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 日本工業大学 交通制御システム研究室 研究業績

    • URL

      https://sites.google.com/site/nittraffic/ResearchActivity

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report
  • [Remarks] 日本工業大学交通制御システム研究室・研究業績

    • URL

      https://sites.google.com/site/nittraffic/ResearchActivity

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi