Project/Area Number |
19K04952
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 25030:Disaster prevention engineering-related
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Research Institution | Kagoshima University |
Principal Investigator |
Asano Toshiyuki 鹿児島大学, 地震火山地域防災センター, 特任教授 (40111918)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
長山 昭夫 鹿児島大学, 理工学域工学系, 助教 (40621438)
加古 真一郎 鹿児島大学, 理工学域工学系, 准教授 (60709624)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
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Keywords | 火山噴火災害 / 港湾防災計画 / 事業継続計画 / 移流拡散降下解析 / 漂流漂着解析 / 潮流解析 / 漂流解析 / 航路啓開量の評価 / 航路啓開 / 港湾BCP / 降下軽石群 / 流動解析 |
Outline of Research at the Start |
東日本大震災の巨大災害を受けて、大規模災害に対して産業・交通等の各セクターで防災・減災にどう備えるかの体制づくりが喫緊の課題となっている。本研究は、桜島の大正噴火級の噴火を想定した時の、鹿児島湾域に降下する火砕物(特に軽石)の風と潮流による流動メカニズム、狭窄部における軽石群の閉塞機構、素因を総合した上での時間軸で捉えた水域全体の軽石群の物質収支の全体像、を解明しようとするものである。本研究成果が、大規模火山噴火災害時ならびに災害後において,航路啓開、復旧作業機材調達、港湾機能回復等の港湾事業継続計画(BCP)の構築に資する知見となることを目指すものである。
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Outline of Final Research Achievements |
When a large-scale volcanic eruption occur, huge amount of tephra will be fallen in surrounding marine areas, which can result in hindrance of navigation and port functions. As preparation for a volcanic disaster, assessments of workload required to remove floating pumice from the navigation and port areas are indispensable. This study develops a numerical model to describe transport processes of tephra, and analyzes spatial distributions of fallen pumice on the sea area under various wind conditions. Next, the surface drift of floating pumice under the influence of tidal motion is analyzed. The drift simulation reveals that landing is concentrated in certain restricted areas, where hindering against ship-based transportation and evacuation could occur. For the assessment of the removal operation, the temporal reduction of the total amount of floating pumice by landing and blockage at narrowed areas should be clarified. This study investigates these mechanisms by physical model tests.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
大規模火山噴火時に大量の火砕物が周辺海域に降下すると、航路阻害や港湾の機能麻痺が生じる。その時どのような港湾機能の不全が生じるか、いかにして物流機能を復旧・維持するか、を予め解決する方策を定めた港湾事業継続計画(港湾BCP)が必要とされる。港湾は、災害後の業務再開に遅れると船主・荷主が近隣港に逃避し、国内的・国際的な地位が低下する。しかし既往の港湾BCPは外力として地震・津波を対象としており、火山噴火災害を本格的に検討した例は無い。桜島は世界でも有数の活火山であるが、鹿児島港はその噴火口からわずか約10km隔てた位置にある。当地の大学として本研究を行う学術的・社会的意義は大きいものと考える。
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