• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study on Information Overload During Agricultural Product Purchases Among Older Adults

Research Project

Project/Area Number 19K06262
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 41010:Agricultural and food economics-related
Research InstitutionTokyo University of Agriculture

Principal Investigator

Oura Yuji  東京農業大学, 国際食料情報学部, 教授 (80355479)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山本 淳子  琉球大学, 農学部, 准教授 (00355471)
朴 壽永  県立広島大学, 生物資源科学部, 教授 (10573165)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords高齢者 / 情報過負荷 / アイトラッカー / 生体情報 / WEB調査 / 食行動 / 視線計測 / 直売所 / 食品 / 農産物 / 脳活動計測 / 意思決定過程
Outline of Research at the Start

本研究では、商品選択場面における情報過負荷の発生状況に注目し、高齢者の農産物購買時の意思決定の特徴を、個別面接調査、発話プロトコル法、脳活動(感情状態)計測、視線計測により実証的に明らかにする。本研究によって、情報過負荷の低減方策も明らかになることから、高齢者に過度な負担をかけることなく意図した通りに商品を選択するための商品情報の提示方法を提案できる。

Outline of Final Research Achievements

This study used eye tracking and questionnaire surveys to demonstrate potential information overload when shopping for food. It suggested presenting textual information alongside visual cues, such as product photos, to reduce information overload. Specifically, when faced with many options, older adults find it difficult to make decisions and simplify their choice behavior by reducing their focus on specific products. In addition, as the number of options increases, older adults may rely more on textual information than visual cues to make decisions. Although a similar analysis was performed using brain activity measurements, no clear trends were identified.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「情報過負荷」については、一般の消費者行動研究分野において理論が提起されているものの、食料品に適用した研究は少ない中、本研究は食料品の情報過負荷の発生状況を把握したことから、学術において先駆的といえる。また、視線計測を用いたことで、消費者行動研究の深化に貢献するとともに、一般のマーケティングリサーチ分野に対しても生体情報によって検証を試みた研究を蓄積した。さらに、情報過負荷の低減の方策として高齢者に過度な負担をかけることなく商品を選択するための商品情報の提示方法を示したことから、社会的インパクトは大きい。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results)

  • [Journal Article] 生鮮果物消費における負担感と購入・喫食頻度の関係2021

    • Author(s)
      小峰彩奈 , 若林英里 , 玉木志穂 , 山本淳子 , 大浦裕二
    • Journal Title

      フードシステム研究

      Volume: 27(4) Pages: 244-249

    • NAID

      130008002957

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高齢者における食料品選択行動の特徴に関する研究-インターネット販売を対象とした情報過負荷の 発生状況に着目して-2020

    • Author(s)
      若林 英里・小峰 彩奈・大浦 裕二・玉木 志穂・山本 淳子
    • Journal Title

      フードシステム研究

      Volume: 26(4) Pages: 301-306

    • NAID

      130007830284

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi