Neural mechanisms of social sonfidence
Project/Area Number |
19K07803
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 51020:Cognitive and brain science-related
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Research Institution | Fukushima Medical University |
Principal Investigator |
Fujiwara Juri 福島県立医科大学, 医学部, 助教 (30569322)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | fMRI / 意思決定 / 自信 / 社会心理学 / 社会的環境下 / 社会環境 |
Outline of Research at the Start |
自らの意思決定や行動を客観的に認知し自信を持つことは重要な社会的態度の一つである。しかしながら意思決定に付随する自信は社会的環境や不確実性に応じて不安定に変化することが考えられる。本研究では、このような社会的環境や不確実性に応じて変化する自信の度合いがプロスペクト理論で説明されるような損失回避傾向を示すのかについて明らかにする。また、自信をアップデートする神経メカニズムについて詳細な脳機能結合解析や遺伝子多型解析など様々な視点から検討する。
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Outline of Final Research Achievements |
Decision confidence enables adaptive behavior in changing natural and social environments. However, it remained largely unknown how social information impacts decision confidence. We investigated how decision confidence changes as a function of whether a majority or minority of others made the same decision using fMRI. Behaviorally, decision confidence was influenced by social information. In the brain, VMPFC activity increased with confidence even without social influence. On the other hand, TPJ, hippocampus, caudate and DLPFC showed stronger confidence coding in majority situation, irrespective of decision accuracy. These results suggest that frontostriatal regions modifying this change in confidence.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、われわれ人間がいかに周囲の状況に応じて意思決定に対する自信を調整し、バランスよく生活しているかの神経科学的な背景を示した。本研究の成果は、同調性の乏しさが見られるような自閉症スペクトラム症や他者に過剰に同調する不安症や解離性同一性障害などの神経疾患に対し、新たな知見を提供することができた。また、会社や組織など社会的な環境下において個人の意見を円滑に集団の意見へとまとめていく方法や、消費者に対して満足のいく購買を促すための効果的な宣伝方法の提案など、本成果は多分野において応用が可能であり非常に意義のある研究といえる。
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Report
(4 results)
Research Products
(1 results)