Development of new skill education method using biological sensing technology in medical education
Project/Area Number |
19K10517
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 58010:Medical management and medical sociology-related
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Research Institution | Showa University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
野中 直子 昭和大学, 歯学部, 教授 (20307052)
中村 雅典 昭和大学, 歯学部, 客員教授 (50180394)
鈴木 久義 昭和大学, 保健医療学部, 教授 (70300077)
作田 浩行 昭和大学, 保健医療学部, 准教授 (20341985)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 医学教育 / モーションセンサー / 反転授業 / 客観的行動評価 / モーションセンサ / 教材開発 / 行動客観評価 |
Outline of Research at the Start |
医学教育における生体センシング技術を用いた新しい技能教育方法の開発をおこなう。医学教育において、工学分野・匠の技に相当する技能教授方法が具体的にどのようなものか検討が十分になされていない。申請者らは医学教育・教員の主観的評価に作用する無意識の重要性とその具体的な内容を明らかにしてきた。本学・歯学部と保健医療学部において、熟練者と初学者の無意識から生じる、体の動き、視線、心拍、体温情報使い、新たな技能教育教材を開発する。これを反転授業やAI教師に反映させ成果を学生に届ける。本研究はセンサを使ってみるだけではなく、シラバスを変更し実際の教育現場でどのような成果を上げるかまで、一貫して検証をおこなう。
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Outline of Final Research Achievements |
2019:A-1) Clarify unconscious tips. B-1) Quantification of the difference in technique between teachers and students in tooth profile carving training. C-1) Report the result of flipped classroom using e-Learning. D-1) Report on the results of the survey and analysis of 100 students.2020:A-2) With the cooperation of the Faculty of Health Sciences and the Department of Occupational Therapy, we visualized the difference between experts and beginners in a total of 6 items such as range of motion measurement and muscle strength measurement.New MP program (M-MP) expansion. The addition of a "5-second afterimage expression" function that is easy for students to understand contributes to progress.2021:C) We are preparing to publish a dissertation by clarifying where the unconscious tips that faculty members do not notice are.D) We will continue to research AI development through deep learning and reinforcement learning.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
医学教育の場面での技能伝承がどのようになされるか明確ではなかった。医学教育の実技実習でeラーニング・個別学習(反転授業)が成果A)をあげ、これが新しい技能教育の始まりとなった。本研究はこれを向上させ、技能教育における無意識いわゆるコツの具体化を目標とする。研究の成果:A-1)無意識のコツを明確に。B-1)彫刻実習での手技差定量化。C-1)技能教育実施成果を報告。 D-1)100名調査分析の成果を報告。A-2)保健医療学部協力により技能教育における熟達者と初学者の違いをMPプログラムで可視化。姿勢情報などを容易に表現する新型MPプログラムを作成。今後は3年間知見を発表する準備を進めている。
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Report
(4 results)
Research Products
(6 results)