• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A School-Based Program for Problematic Internet Use for Adolescents in Japan.

Research Project

Project/Area Number 19K10629
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58030:Hygiene and public health-related: excluding laboratory approach
Research InstitutionNihon University

Principal Investigator

KANEITA Yoshitaka  日本大学, 医学部, 教授 (40366571)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大塚 雄一郎  日本大学, 医学部, 准教授 (40748399)
井谷 修  日本大学, 医学部, 准教授 (70624162)
松本 悠貴  日本大学, 医学部, 助教 (60647783)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords保健教育 / 高校生 / インターネット / スマートフォン / 思春期 / 依存
Outline of Research at the Start

高校生のインターネットやスマートフォンの過度な使用は、心身の健康に多大な影響を及ぼす。本研究では、 (1)システマティックレビューを実施してインターネット、スマートフォンの過度の使用が健康に及ぼす影響を明らかにする。(2)インターネットやスマートフォンの適切な使用方法についての教材と保健教育プログラムを作成する。(3)作成したプログラムを用いた保健教育を介入研究として実施する。

Outline of Final Research Achievements

Excessive use of the Internet and smartphones by high school students not only hinders their learning, but also has a serious impact on their mental and physical health. In this study, we created health education materials related to the use of the Internet and smartphones based on scientific evidence. We also conducted an intervention study targeting high school students using the created teaching materials. As a result, the health education provided as an intervention did not improve Internet dependence, smartphone dependence, or time spent on the Internet. However, we were able to improve the stage of behavior change and increase interest in the proper use of the Internet and smartphones. In addition, differences were observed in the effectiveness of health education depending on whether students were enthusiastic about it.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究開始時点では、高校生のインターネットやスマートフォンの過度の使用に対してどのような対策が効果的であるかは分かっていなかった。そこで本研究を実施したが、作成した教材を用いた保健教育では、劇的な改善までは至らなかった。しかしながら、行動変容のステージを向上させ、インターネットやスマートフォンの適正使用への関心を高める効果があることが分かった。本研究知見は、我が国の高校生のインターネットやスマートフォンの過度の使用についての公衆衛生施策を構築する際に、一定の示唆を与えるものと考えられる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2023 2022

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] A School-Based Program for Problematic Internet Use for Adolescents in Japan.2023

    • Author(s)
      Otsuka Y, Kaneita Y, Itani O, Matsumoto Y.
    • Journal Title

      Children (Basel).

      Volume: 10 Issue: 11 Pages: 1754-1754

    • DOI

      10.3390/children10111754

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 高校生に対する保健教育がインターネット問題使用に及ぼす効果の検討2022

    • Author(s)
      大塚雄一郎,兼板佳孝, 松本悠貴, 井谷修
    • Organizer
      第81回日本公衆衛生学会総会
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi