• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical Research on First-Year Experience that Leads Nursing Students to Active Learning

Research Project

Project/Area Number 19K10714
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionIshikawa Prefectural Nursing University

Principal Investigator

Kakihana Wataru  石川県立看護大学, 看護学部, 教授 (60298180)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 澤田 忠幸  石川県立大学, 生物資源環境学部, 教授 (50300447)
石川 倫子  石川県立看護大学, 看護学部, 教授 (80539172)
西村 秀雄  金沢工業大学, 基礎教育部, 教授 (70208221)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords初年次教育 / 探究的な学習 / ルーブリック / パフォーマンス評価 / アクティブラーニング / 授業科目間連携 / 探究学習 / 主体的な学び
Outline of Research at the Start

卒業時の看護実践能力を強化する授業のあり方や学習方法が明らかにされていない。私たちはこれまでの研究で、探究と社会貢献の両立は学生の意欲をはぐくみ、主体的な学修態度へ導くことを明らかにした。本研究では、これらの成果を発展させ、主体的に考える力を養う初年次教育に着目する。探究学習を実現するための授業モデルを構築するとともに、学生を探究へ導くためのルーブリックを開発し、パフォーマンス評価を行う。さらに、探究学習の授業実践力を強化する教員研修法を開発し、初年次教育の充実を図りたい。

Outline of Final Research Achievements

The aim of this research were the following three points. First, we contracted the exploratory leaning program to promote critical thinking and collaboration. Second, we developed rubric to assess nursing student performance during exploratory leaning. Third, we crated a training program for exploratory leaning, and shared that program for teachers.
We almost achieved the three main purposes during the research period.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ディシプリンとコミュニケーション作法の強化により、従来の看護系初年次教育では得られなかった主体的な学修態度へ導く学習方法を明らかにすることができた点は、学術的意義である。このことは、学ぶ意欲や興味を導出し、自己認識・社会認識の形成に役立つ観点により、社会的意義は大きいものと考えられる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 看護学生を能動的な学習へ導く探究学習の実践研究2023

    • Author(s)
      垣花渉, 瀬戸清華
    • Journal Title

      初年次教育学会誌

      Volume: 15 Pages: 50-57

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「双方向型の授業」を問い直す―コロナ禍での遠隔授業の経験をきっかけとして―2023

    • Author(s)
      垣花渉, 西村秀雄,大嶋康裕,渡邊淳子
    • Journal Title

      初年次教育学会誌

      Volume: 15 Pages: 37-41

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] コロナ禍におけるオンライン初年次教育の試みと失敗、そしてその再構築2022

    • Author(s)
      藤本元啓、西村秀雄、垣花渉、大嶋康裕
    • Journal Title

      初年次教育学会誌

      Volume: 14 Pages: 10-14

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学生コミュニティが果たす初年次教育の役割ーコロナ禍で新入生を支援した学生自治会の事例2021

    • Author(s)
      垣花渉
    • Journal Title

      初年次教育学会誌

      Volume: 13 Pages: 33-35

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 看護学生を能動的な学習へ導く探究学習の実践研究2023

    • Author(s)
      垣花渉
    • Organizer
      初年次教育学会第15回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 2030 年の初年次教育を構想するー初年次教育の再定義を通じて2023

    • Author(s)
      成田秀夫,山本啓一,吉村充功,菊地 滋夫,垣花渉
    • Organizer
      初年次教育学会第15回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「双方向型の授業」を問い直す―コロナ禍での遠隔授業の経験をきっかけとして―2023

    • Author(s)
      垣花渉, 西村秀雄,大嶋康裕,渡邊淳子
    • Organizer
      初年次教育学会第15回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 実技科目における遠隔授業の適合および限界2021

    • Author(s)
      垣花渉
    • Organizer
      初年次教育学会第14回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学生の、学生による、学生のための新入生支援ー学生自治会の取組2020

    • Author(s)
      垣花渉
    • Organizer
      2020年度「初年次教育実践交流会 in 北陸」
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 看護学生の主体的に学ぶ力を育てる地域早期体験2019

    • Author(s)
      垣花渉
    • Organizer
      初年次教育学会第12回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi