• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Creative the Active Learning strategies to aim at knowledge transformation of nursing student

Research Project

Project/Area Number 19K10742
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionFukuoka Prefectural University

Principal Investigator

Ishida Chiemi  福岡県立大学, 看護学部, 教授 (50352349)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中本 亮  福岡県立大学, 看護学部, 助教 (20782973)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsアクティブラーニング / 知識の変容 / ワークシート / 演習 / 思考傾向 / 知識の活用 / 授業研究
Outline of Research at the Start

本研究は,アクティブラーニングにおける知識の変容に着目し,知識の変容を目指したアクティブラーニングの授業の実施と,授業を通して学習者の知識がどのように変化するのかを明らかにするものである。授業は,2016年から2018年までの科研費による研究「看護学生の知識の構造化を目指した演習・実習連携授業の開発」で得られた成果を基にして,課題に対する個人ワーク・グループワーク・全体討議から構成された授業を展開する。教材として開発されたワークシートを本研究の目的に応じて修正し,本研究の教材として使用する。ワークシートへの学習者の記述内容を質的に分析し,知識の変容を明らかにしていく。

Outline of Final Research Achievements

This study seeks to explain the knowledge transformation of nursing students through the active learning. As the result, according to the description content, what "thought" was made at the time of body temperature and blood pressure measurement appeared in the context of "bed rest before measurement", "place", "time zone", and "posture" . On the other hand , appeared in the context of "the case of intravenous drip infusion", "the case in which the measurement can not be carried out in the upper arm", and "according to the disease and disorder" in the posttest. In the co-occurrence network, in the prior investigation on the attention in the blood pressure measurement, it was mentioned that "winding" of "manchette" after confirming "patient" and "arm" . In the meantime, the mechanism of ecology such as "blood flow", "circulation", was also mentioned in the posteriori investigation. From these facts, it was able to be evaluated that the knowledge transformation through the exercise.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

アクティブラーニング型の授業は,「外的活動における能動性を重視するあまり,内的活動における能動性がなおざりになりがち」と指摘されている。このことを踏まえ,学習者の知識の変容に着目し明らかにすることを試みた。今回の研究では,授業の組み立てとして,まず,思考の材料となる知識の獲得状況を,発問と応答の系列で配置したワークシートに回答することで確認し,その知識を活用して,学習者が最終課題に回答できるように作成した。このように,思考のための知識を準備し,それを使って課題に回答するような活動が,知識を活用する思考訓練となり,その後の学習活動につながっていくと考えられる。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2021 2020

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] アクティブラーニングによる演習と看護学生の思考に関する研究2020

    • Author(s)
      石田智恵美
    • Journal Title

      福岡県立大学紀要

      Volume: 17

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] e-learningを活用した知識の変容に関する研究2021

    • Author(s)
      石田智恵美
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] アクティブラーニングによる演習と知識の活用に関する研究2020

    • Author(s)
      石田智恵美
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi