• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of workplace support programs for new graduate nurses

Research Project

Project/Area Number 19K10748
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionShoin University

Principal Investigator

Nakazawa Saori  松蔭大学, 看護学部看護学科, 助教 (50784477)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鈴木 英子  国際医療福祉大学, 医療福祉学研究科, 教授 (20299879)
冨田 幸江  松蔭大学, 公私立大学の部局等, 教授 (50331567)
横山 ひろみ  埼玉医科大学, 保健医療学部, 准教授 (30795521)
千葉 今日子  埼玉医科大学, 保健医療学部, 講師 (00761181)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords新卒看護師 / バーンアウト / サポート / 実地指導者 / 尺度開発
Outline of Research at the Start

新卒看護師が看護の専門的知識や技術を身に付ける過程においては、職場内のOn-thejob-training(以下、OJT)を中心となって行う実地指導者の関わりが重要である。また、実地指導者からサポートを受けていると認識している新卒看護師はバーンアウトしにくいといわれている。そこで、新卒看護師が認識する実地指導者からの効果的なサポートをグループインタビュー及び文献より明らかにし、これらを定量的に測定できる尺度を開発する。さらに、新卒看護師が認識する実地指導者のサポートがバーンアウトに及ぼす影響を明らかにし、新卒看護師がバーンアウトせずに働き続けられるための職場サポートプログラムを作成する。

Outline of Final Research Achievements

A study was conducted with the aim of constructing a support program to prevent burnout of newly graduated nurses and to continue their duties. As research 1, we clarified the support of practical instructors perceived by new graduate nurses in a qualitative study. As research 2, based on qualitative research and previous literature, we developed the ``Support evaluation scale for practical instructors recognized by new graduate nurses'' consisting of subscales of [practical support] and [emotional support]. . As research 3, we conducted a survey of newly graduated nurses in the Tokyo metropolitan area, and found that the higher the levels of [dissatisfaction with the job] and [the support of practical instructors perceived by new graduate nurses], the lower the burnout. This was clarified by structural analysis.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

医療の進歩や少子高齢化などを背景に、看護師の業務は益々複雑化・多様化している。今後の看護を担う新卒看護師のバーンアウトを予防することは患者に安全な医療を提供することや離職を予防することにつながる。本研究結果から、職務への不満を軽減することや、実地指導者からのサポートの認識を高めることがバーンアウトを予防するうえで重要である。職務不満を軽減するためには職場環境を調整すること、サポートの認識を高めるためには、サポートの認識を明らかにした上で、この結果を基に実地指導者への研修などを行うことも新卒看護師のバーンアウトを予防するうえで有効であると考える。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] Development of a Support Assessment Scale of On-site Nursing Instructors Based on the Perceptions of Novice Nurses2021

    • Author(s)
      Nakazawa Saori、Suzuki Eiko、Kawamura Harumi、Tanabe Sachiko
    • Journal Title

      Journal of Japan Academy of Nursing Science

      Volume: 41 Issue: 0 Pages: 787-795

    • DOI

      10.5630/jans.41.787

    • ISSN
      0287-5330, 2185-8888
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 新卒看護師が効果的と認識する実地指導者からのサポート グループインタビューを用いて2021

    • Author(s)
      中澤沙織,鈴木英子,川村晴美,田辺 幸子
    • Journal Title

      日本健康医学会雑誌

      Volume: 29 Pages: 450-456

    • NAID

      130008033139

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Influence of support by on-site nursing instructors on burnout2022

    • Author(s)
      Nakazawa Saori、Kawamura Harumi、Tanabe Sachiko
    • Organizer
      25th East Asian Forum of Nursing Scholars
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] INFLUENCE OF SUPPORT BY ON-SITE NURSING INSTRUCTORS ON BURNOUT AS PERCEIVED BY NOVICE NURSES2022

    • Author(s)
      Saori Nakazwa, Harumi Kawamura, Sachiko Tanabe
    • Organizer
      25th East Asian Forum of Nursing Scholars
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 新卒看護師における実地指導者のサポートの認識とバーンアウトの関連2021

    • Author(s)
      中澤沙織,鈴木英子,川村晴美,田辺 幸子
    • Organizer
      日本健康医学会雑誌
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 新卒看護師が認識する実地指導者からのサポート ―グループインタビューを用いて―2020

    • Author(s)
      中澤沙織,鈴木英子,川村晴美,田辺 幸子
    • Organizer
      第40回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 新卒看護師が認識する実地指導者のサポート評価尺度の開発及び信頼性・妥当性の検証2019

    • Author(s)
      中澤 沙織, 鈴木 英子, 川村 晴美, 田辺 幸子
    • Organizer
      日本健康医学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi