• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Evaluation of "Think Like a Nurse" Program to Develop Clinical Judgement among Baccalaureate Nursing Students.

Research Project

Project/Area Number 19K10753
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionSt. Luke's International University

Principal Investigator

MIURA Yuriko  聖路加国際大学, 大学院看護学研究科, 准教授 (70709493)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小山田 恭子  聖路加国際大学, 大学院看護学研究科, 教授 (70719252)
奥 裕美  聖路加国際大学, 大学院看護学研究科, 教授 (80439512)
宇都宮 明美  関西医科大学, 看護学部, 教授 (80611251)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2023: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords臨床判断 / 移行期教育 / 専門職開発 / 看護実践能力 / 看護学生 / 総合実習 / 新人看護師 / 移行支援 / 看護のコンセプトに基づく学習 / 看護学実習
Outline of Research at the Start

新人看護師の離職、ならびに臨地現場に対応しない看護実践能力は、看護師の人材確保・人件費・医療安全上のリスクを増大させている(日本看護協会,2014;2016)。平成22年に新人看護職員を支援する研修制度が開始されたが、支援者に対する負担の増大が新たな課題となっている。
そこで、看護系大学生の「ナースのように考える」臨床判断力を育成するプログラムを開発し、看護基礎教育で看護実践能力の基盤となる臨床判断力を向上させる取り組みを行う。これにより、リアリティショックを軽減するための看護基礎教育からのアプローチ方法を提示することができる。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to evaluate "Think Like a Nurse" Program to develop clinical judgement ability using Concept-based Learning for nursing practice among Baccalaureate Nursing Students. The program consisted of (1) e-learning about concepts for nursing practice, and (2) scenario learning for facilitating sense of salience and clinical image. Participants were 25 nursing students. Findings showed a significant increase in the appropriate clinical judgment score of 4.28 pre-test to 7.60 post-test (p<.001). And the benefits of concept-based learning were reported by participants that students could identify important information, and make sense of information through the use of the concept.
The e-learning contents that created in this study will be made available to the public.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

看護職の優れた判断にもとづく実践は、看護ケアの質と患者アウトカムの向上をもたらす。しかし、米国とオーストラリアにおける重症患者インシデントの分析では、新卒看護師の 2/3 以上が安全でない臨床判断を行っていることが報告されている。我が国においては、看護師の役割の拡大に対応できる看護実践能力の育成を目指し、第5次保健師助産師看護法指定規則改定にて、臨床判断能力の基盤を強化することが明記されたが、臨床判断能力の教育方略に関する妥当性の高い研究はまだほとんどなくエビデンスの創生が喫緊の課題となっている。本研究結果は、臨床判断育成の1方法としてコンセプト・ベースド・ラーニングを用いる有用性を示した。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2022 2020 2019

All Journal Article (3 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 看護実践のための「コンセプト」を用いて、「ナースのように考える」を体験しよう2023

    • Author(s)
      三浦友理子
    • Journal Title

      プチナース

      Volume: 32(5) Pages: 48-55

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 三浦 友理子(聖路加国際大学 大学院看護学研究科)2022

    • Author(s)
      学んだ知識を活かせる知識に!事例で身につく臨床判断(第1回) 臨床判断って何だろう(1)
    • Journal Title

      プチナース(1344-8722)31巻4号 Page32-37(2022.03)

      Volume: 解説 Pages: 32-37

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 三浦 友理子(聖路加国際大学 大学院看護学研究科)2022

    • Author(s)
      学んだ知識を活かせる知識に!事例で身につく臨床判断(第2回) 臨床判断って何だろう 臨床判断の学びかた
    • Journal Title

      プチナース(1344-8722)31巻5号 Page40-45(2022.04)

      Volume: 解説 Pages: 40-45

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] シンポジウム「看護臨床判断のパースペクティブー教育から研究へー」事実や知識を統合する思考に着目した 臨床判断の教育 ー学習科学のパースペクティブー2023

    • Author(s)
      三浦友理子
    • Organizer
      第43回 日本看護科学学会学術術集会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 4年生にむけた 「ナースように考える」力を育成する演習と実習2022

    • Author(s)
      三浦友理子・奥裕美
    • Organizer
      日本看護学教育学会32回学術集会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 実践的に看護を教える『臨床判断』(臨地での教育における取り組み編)2022

    • Author(s)
      三浦友理子・山形泰士・池田葉子・古屋真理子
    • Organizer
      日本看護学教育学会32回学術集会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 臨床判断力を高めるコンセプトを基盤にした学習活動2019

    • Author(s)
      奥裕美、三浦友理子、畠山有希
    • Organizer
      日本看護学教育学会 第29回学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 臨床判断ティーチングメソッド2020

    • Author(s)
      三浦 友理子
    • Total Pages
      187
    • Publisher
      医学書院
    • ISBN
      9784260042772
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi