• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a simulation education program to foster clinical judgment of new nurses

Research Project

Project/Area Number 19K10776
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionThe University of Shimane

Principal Investigator

Kawase Yoshiko  島根県立大学, 看護栄養学部, 准教授 (80642652)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 平井 由佳  島根県立大学, 看護栄養学部, 准教授 (20335524)
梶谷 麻由子  島根県立大学, 看護栄養学部, 助教 (20592075)
吉川 洋子  島根県立大学, 看護栄養学部, 教授(特任) (30280126)
岡安 誠子  島根県立大学, 看護栄養学部, 教授 (30346712)
松本 亥智江  島根県立大学, 看護栄養学部, 准教授 (70262780)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords臨床判断力 / シミュレーション / 新人看護師 / 教育プログラム / 思考プロセス / シチュエーションベースドトレーニング / シミュレーション教育 / 臨床判断
Outline of Research at the Start

本研究は新人看護師の臨床判断に至るまでの思考力の鍛錬にむけたシミュレーション教育プログラムの開発と評価を行い、その有用性を検証することを目的とする。2019年度はシミュレーション教育プログラムの作成にむけて、新人看護師が困難を抱いたことがある臨床判断場面とその場面の臨床判断プロセスを把握するために、新人看護師を対象にインタビューを実施し結果を質的帰納的に分析する。2020年度以降は質的研究の結果をもとにシミュレーション教育プログラムを作成する。新人看護師を対象にプログラムを実施し、評価を行う。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop and evaluate a simulation education program to foster the clinical judgment of new nurses. A simulation education program based on the Clinical judgment model (Tanner, 2006) was created to promote thinking leading to clinical judgment, and situation-based training was conducted for new nurses. As an evaluation of the program, we investigated and analyzed the clinical judgment ability, training satisfaction, and learning before and after the training and two months after the training. As a result, the study participants learned the necessity of observation and judgment, and their satisfaction with the training was high. Regarding clinical judgment, scores after training and two months after training were significantly higher than those before training, suggesting a continuous effect of the educational program.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

新人看護師の思考を促進するために臨床判断プロセスを取り入れたシミュレーション教育プログラムを開発した点に新規性がある。本研究で開発したシミュレーション教育プログラムを活用することは新人看護師の思考を鍛錬することにつながり、臨床判断力の向上が期待できると考える。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2023 2022

All Presentation (2 results)

  • [Presentation] 新人看護師の臨床判断力を高めるシミュレーション教育プログラムの開発と効果2023

    • Author(s)
      川瀬淑子, 高橋梢子、平井由佳, 岡安誠子, 松本亥智江
    • Organizer
      日本看護学教育学会第33回学術集会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 新人看護師が困難を抱く臨床判断場面と臨床判断プロセス2022

    • Author(s)
      川瀬淑子, 平井由佳, 岡安誠子, 松本亥智江
    • Organizer
      日本看護学教育学会第32回学術集会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi