Developing learning support program on distance learning for nurses
Project/Area Number |
19K10782
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
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Research Institution | Jichi Medical University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
村上 礼子 自治医科大学, 看護学部, 教授 (60320644)
都竹 茂樹 熊本大学, 教授システム学研究センター, 教授 (70467869)
山内 豊明 放送大学, 教養学部, 教授 (20301830)
中野 裕司 熊本大学, 総合情報統括センター, 教授 (40198164)
鈴木 克明 熊本大学, 教授システム学研究センター, 教授 (90206467)
益田 美津美 名古屋市立大学, 大学院看護学研究科, 准教授 (60384153)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 遠隔学習 / 学習支援 / 継続教育 / 看護師 / 特定行為研修 / 専門職継続教育 |
Outline of Research at the Start |
本研究では,特定行為研修に関わってきた経験をもとに,看護職の遠隔学習を促進・継続させるための最適な学習支援プログラムを構築する.このプログラムには,ICT活用支援,学習管理支援,最適コンテンツの開発,メンタリングを含む.研究対象は遠隔学習を実施し,年齢層も多様である特定行為研修の指定研修機関に所属する研修生とし,プログラム実施前後のオンライン学習者コンピテンシーの獲得状況,遠隔学習修了率や自己調整学習方略の変化にて評価する.
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Outline of Final Research Achievements |
Although distance learning opportunities for nurses have increased, some nurses have difficulty adapting to distance learning, and their progress may be delayed or they may stop learning. Therefore, in this study, we analyzed the learning tendencies of nurses who conduct distance learning, and developed a training course to cultivate the competencies necessary for learning, following the process of design research. The results showed that the dropout rate of distance learning decreased among nurses who took the training course, and that their literacy in using information and communication technology for online learning and their ability to plan and revise their learning plans improved.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では,看護教育に加えて,教育工学や情報工学の観点からプログラム開発を行った点で独自性がある.構築した学習支援プログラムは,当初予定していた看護職の復職支援,地域・へき地医療や在宅医療に寄与する看護職への学習支援になるだけでなく,新型コロナウィルス感染症の影響を受けて拡大した看護職の遠隔学習に対するニーズに合っていた.また,看護職だけでなく同様の状況が推察される他の医療職への適応も可能である.
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Report
(5 results)
Research Products
(20 results)