Project/Area Number |
19K10783
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
|
Research Institution | Teikyo Heisei University |
Principal Investigator |
Kawai Momoyo 帝京平成大学, ヒューマンケア学部, 准教授 (30746772)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
茂野 香おる 淑徳大学, 看護栄養学部, 教授 (00208612)
山口 みのり 静岡県立大学, 看護学部, 准教授 (00369480)
殿城 友紀 日本赤十字看護大学, さいたま看護学部, 講師 (60440252)
内山 孝子 神戸市看護大学, 看護学部, 准教授 (80781624)
大宮 裕子 目白大学, 看護学部, 教授 (90604611)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2023: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
|
Keywords | 技術習得 / 看護実践能力 / 技術教育 / ワークショップ / 追跡調査 / nursing skills / workshop / training |
Outline of Research at the Start |
昨今の教育現場では臨床推論や多重課題が重視される一方、看護技術の習得の取り組みが軽視され、学生は看護技術を習得できずにいる。しかし、新人看護師は即戦力として生活行動援助の技術の実施を求められ、基礎教育期間に実践能力を身につけることが必須である。そこで、大学の枠組みを超えたワークショップを立ち上げ、既習の生活行動援助の技術を体得するため学習の場を設置する。 看護系大学2年生から新人看護師までの4年間を追跡し、患者に適した援助を提供する実践能力を身につける過程を構造化する。さらに、実践能力を提供できるようになるための技術教育の方法を基に技術教育の在り方をモデル化し、新たな教育プログラムを構築する。
|
Outline of Final Research Achievements |
A longitudinal study was conducted to assess the nursing skill acquisition by students, from the second year of nursing college, when students learn nursing protection skills in class,to the fourth year, when they graduate as nurses. The workshops were held as an opportunity for students from several universities with different learning backgrounds to think together and learn nursing skills. The workshops had several themes and taught different nursing techniques. A total of 40 nursing students participated in 10 in-person and remote workshops. Participants appreciated the fact that they could implement nursing skills in small groups and immediately clarify doubts with the facilitators, who were also faculty members,and that the topics were important. Overall, the findings of this study suggest that spontaneously repeating nursing skills while discussing them in small groups improves skill acquisition. The findings of this study could help in the development of educational programs.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
【本研究の学術的意義】大学横断任意参加型ワークショップを実施し、看護系大学2年生から新卒看護師までを縦断的に調査したことで、看護基礎教育課程での看護技術習得プロセスがいかに看護実践へつながっていくのかという様相を明らかにした。 【社会的意義】看護系大学では学生数が多く、看護技術演習の授業は、限られた時間やスペースで教育せざるを得ない。そういう中、WSで少人数で学生の希望に沿った内容を繰り返し実施して考える機会をつくると、学生が試行錯誤しながら自ら看護技術のコツをつかんでいった。以上から、看護技術演習や練習ができる環境づくりや教育プログラムをつくっていく上での基礎研究として貢献できると考える。
|