• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Develop a learning program to promote ethical care practices across the know-do gap

Research Project

Project/Area Number 19K10821
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionHimeji University (2023)
Hamamatsu University School of Medicine (2019-2022)

Principal Investigator

KATAYAMA Harumi  姫路大学, 看護学部, 教授 (90412345)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鈴木 美奈  東都大学, 沼津ヒューマンケア学部, 教授 (40622824)
村松 妙子  浜松医科大学, 医学部, 准教授 (90402255)
水嶋 好美 (青木好美 / 青木)  浜松医科大学, 医学部, 助教 (70781376)
鈴江 毅  静岡大学, 教育学部, 教授 (70398030)
中村 美智太郎  静岡大学, 教育学部, 准教授 (20725189)
佐々木 菜名代  浜松医科大学, 医学部附属病院, 看護部長 (90816464)
岩品 希和子  浜松医科大学, 医学部附属病院, 特任助教 (00876360)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords看護倫理 / ケアリング倫理 / コンピテンシー / ルーブリック評価票 / プログラム開発 / 尺度開発 / 学習プログラム / ケア倫理 / 臨床倫理 / ルーブリック評価
Outline of Research at the Start

我が国の看護職者が直面している倫理的問題の解決に向け、倫理学習プログラムを開発・評価してきた。試行によりこのプログラムの効果とともに、看護職者の日常業務の遂行には“Know-do gap”が潜在していることも明らかとなった。本研究では看護職者に潜在している“Know-do gap”を超えるためにシミュレーション教育、ケース・メッソッドや描画法等、認知や行動の変容を促進させる教育手法を取り入れてプログラムを改変するとともに看護管理者と共同してPDCA(plan-do-check-act)サイクルによって運用し、また看護職者・患者アウトカムの2段階の評価システムを新たに構築して統計学的に検証する。

Outline of Final Research Achievements

Data obtained from interviews with high performers was qualitatively and inductively analyzed to clarify 22 ethical caring competencies (ECCs). The 22 items of the ECC were configured into a Likert scale, the reliability and validity of the scale was evaluated, and the Ethical Caring Competency Scale (ECCS) was developed. In addition, a three-level rubric evaluation form for expert class, middle class, and beginner class was constructed using ECC. In addition, a learning program to develop the ECCs was developed and implemented for five years for nursing professionals in cooperating hospitals, and its effectiveness was verified.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

開発した倫理的ケアリングスケール(Ethical Caring Competency Scale; ECCS)は看護職者だけではなく他の医療従事者にも適用できる可能性がある。またECCSは現在日本語、英語、トルコ語、中国語等の多言語に翻訳され、多文化での適合性が検証中であり、国際的にも活用可能であり、多国間の特徴を比較検証する発展的研究が期待できる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2024 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] ケア倫理学を基盤とした「ケア倫理コンピテンシー」のルーブリック評価票2024

    • Author(s)
      片山 はるみ
    • Journal Title

      姫路大学大学院看護学研究科論究

      Volume: 7 Pages: 27-32

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Examination of the usefulness of the Ethical Sensitivity Questionnaire (ESQ-NS) for Nursing Students2021

    • Author(s)
      1)村松妙子, 片山はるみ
    • Journal Title

      Journal of Japanese Nursing Ethics

      Volume: 13 Issue: 1 Pages: 32-41

    • DOI

      10.32275/jjne.19015

    • NAID

      130008045662

    • ISSN
      2434-7361
    • Year and Date
      2021-03-20
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development of a draft version of the ethical care competency evaluation scale in practical nursing2020

    • Author(s)
      片山はるみ、村松妙子
    • Journal Title

      Journal of Japanese Nursing Ethics

      Volume: advpub Issue: 0 Pages: 3-13

    • DOI

      10.32275/jjne.20200501

    • NAID

      130008045664

    • ISSN
      2434-7361
    • Year and Date
      2020-07-30
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] ディベートを取り入れた看護倫理教育の教育効果の検証2020

    • Author(s)
      村松妙子、片山はるみ
    • Organizer
      第40回日本看護科学学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Verification of the possibility of the difficulty ladder construction of the ethical competency in clinical nurses2020

    • Author(s)
      Katayama H, Muranatsu T, Suzuki M, Aoki Y, Nagashima E
    • Organizer
      23rd East Asian Forum of Nursing Scholars
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Verification of the possibility of the difficulty ladder construction of the ethical competency in clinical nurses2020

    • Author(s)
      KATAYAMA Harumi, MURAMATSU Taeko, SUZUKI Mina, AOKI Yoshimi, NAGASHIMA Eri
    • Organizer
      East Asian Forum of Nursing Schokars
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 倫理的ケアのコンピテンシーの統計学的検討(第1報)ーラダーの構成可能性の検証ー2019

    • Author(s)
      片山はるみ
    • Organizer
      日本看護倫理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] A病院における身体拘束低減の取り組みと成果に関する統計学的検証2019

    • Author(s)
      片山はるみ、岩品希和子、神谷有里子、鈴木美恵子
    • Organizer
      日本看護管理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 倫理的ケアのコンピテンシーの統計学的検討ーラダーの構成妥当性の検証ー2019

    • Author(s)
      片山はるみ
    • Organizer
      日本看護科学学会誌
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi