• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Nursing Practice Curriculum Based on Assessment Indicators of Nursing Practice Competence

Research Project

Project/Area Number 19K10843
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionKansai University of Nursing and Health

Principal Investigator

EGAWA TAKAKO  関西看護医療大学, 看護学部, 教授 (40193990)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 西薗 貞子  奈良学園大学, 保健医療学部, 教授 (50458014)
日隈 ふみ子  佛教大学, 保健医療技術学部, 教授 (60189800)
赤澤 千春  大阪医科薬科大学, 看護学部, 教授 (70324689)
青山 美智代  梅花女子大学, 看護保健学部, 准教授 (80264828)
神谷 千鶴  関西看護医療大学, 看護学部, 教授 (80361236)
箕浦 洋子  関西看護医療大学, 看護学部, 教授 (20650071)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords看護実践能力 / リテラシー・コンピテンシー / 看護学実習 / 教育設計 / 実習の客観的評価 / PROGテスト / 看護実践力 / 実習カリキュラム / カリキュラムアセスメント / 実習カリキュラムの開発 / 看護社会人基礎力 / 能力育成 / PROG / カリキュラム / 評価指標
Outline of Research at the Start

看護学実習で獲得する能力の要素を明確にし、看護学実習の内容と実習で獲得する看護実践能力との関係を明らかにし、看護学実習のカリキュラムの開発をはかることである。そのために、課題1として、看護学実習前後で実施するPROGのスコアの変化に着目し、看護学実習で獲得する看護実践能力の要素を明確にする。課題2として、複数大学でのPROGスコアに基づき、実習内容の違いと実習で獲得する看護実践能力の差異・関係を明確化する。課題3として、課題1と2をもとに看護学実習の教育要素の抽出をはかり、看護学実習カリキュラムの開発(抜本的な見直しと改善)をする。

Outline of Final Research Achievements

In order to improve the effectiveness of practical training, which takes up approximately 25% of the time in nursing education and plays an important role in the development of basic skills for nurses in the workforce, we clarified the elements of competencies acquired in nursing practice and elucidated the relationship between the content of nursing practice and the nursing practice competencies acquired in practical training. By materializing the educational issues in practical training that hinder the promotion of student learning, improvement measures leading to a radical improvement of the nursing practice curriculum were clarified.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

看護学実習の評価を社会人基礎力としてのPROG(Progress Report on Generic skills)を用いて客観的に評価する事が出来る。
看護学実習と他の学士課程との間でどのような教育方法が社会人基礎力を伸ばしているかを分析する事が可能である。同時に他の専門分野からの評価を受ける事が可能となり、看護学実習の内容や指導方法、時期など検討する事が出来る。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 学生が主体的にデザイン実習する:統合実習の試み2022

    • Author(s)
      西薗貞子,勝井伸子,箕浦洋子,橋口智子
    • Journal Title

      奈良県立医科大学看護研究ジャーナル

      Volume: 18 Pages: 43-51

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] IBL アセスメント教育プログラムによる課題発見力開発2022

    • Author(s)
      西薗貞子,勝井伸子,箕浦洋子
    • Journal Title

      奈良県立医科大学看護研究ジャーナル

      Volume: 18 Pages: 70-77

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 看護の高等教育化への歩みとアクティブラーニング展開の要請2021

    • Author(s)
      西薗貞子、勝井伸子
    • Journal Title

      奈良県立医科大学看護研究ジャーナル

      Volume: 17 Pages: 48-57

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 看護過程の授業はどう展開されているか(2) : 看護大学シラバス分析2021

    • Author(s)
      青山美智代、勝井伸子、西薗貞子
    • Journal Title

      梅花女子大学看護保健学部紀要

      Volume: 11 Pages: 1-10

    • NAID

      120006994833

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 看護教育の幸徳教育化への歩みと課題としてのアクティブラーニング2021

    • Author(s)
      西薗貞子 勝井伸子
    • Journal Title

      奈良県立医科大学看護研究ジャーナル

      Volume: 4 Pages: 62-69

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 看護学実習で獲得する看護実践能力と教育設計の検討 ~実習前後のPROGの縦横断的調査による獲得能力の分析から~2022

    • Author(s)
      西薗貞子,江川隆子,赤澤千春,箕浦洋子
    • Organizer
      第48回日本看護研究学会学術集会(愛媛)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] IBL(Inquiry-Based Learning)教育プログラムの導入による課題発見力の育成 看護師の基礎力測定指標(PROG)による評価2021

    • Author(s)
      西薗貞子,箕浦洋子,三浦智恵
    • Organizer
      看護管理学会 第25回日本看護管理学会学術集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Fundamental Competencies for Professional Nurses:Qualitative Analysis of Interviews with Nursing Directors2020

    • Author(s)
      Teiko Nishizono 、Yoko Minoura
    • Organizer
      ICERI2020 13th annual International Conference of Education, Research and Innovation
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 看護学実習後における社会人基礎力の特徴2019

    • Author(s)
      西薗貞子 、江川隆子、 赤澤千春
    • Organizer
      日本医学教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Characteristics of the abilities of nurses and general members of society in the evaluation of basic skills in society.2019

    • Author(s)
      Teiko Nishizono,Yoko Minoura,Takako Egawa
    • Organizer
      The 6th International Nursing Research Conference of World Academy of Nursing Science
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 看護学実習前後に変化する社会人基礎力(看護実践能力)の特徴2019

    • Author(s)
      西薗貞子 、江川隆子、 赤澤千春
    • Organizer
      日本看護研究学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 看護学実習前後での看護実践能力テストのコンピテンシー数値が大きく変化した学生のインタビュー調査 ~対課題基礎力~2019

    • Author(s)
      赤澤千春、江川隆子、箕浦洋子、西薗貞子
    • Organizer
      日本看護研究学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi