• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Evaluation of an emotional intelligence learning model prepared for psychiatric ward nurses caring for emotionally-distressed adolescents

Research Project

Project/Area Number 19K10857
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58060:Clinical nursing-related
Research InstitutionThe University of Shimane

Principal Investigator

Omori Masumi  島根県立大学, 看護栄養学部, 教授 (20437552)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 石橋 照子  島根県立大学, 看護栄養学部, 教授 (40280127)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords児童・思春期 / 精神科看護 / 情動知性 / 看護師 / グループディスカッション / 思春期ケア / グループアプローチ / 児童・思春期ケア / 感情体験 / 精神看護
Outline of Research at the Start

グループアプローチの手法をもとに、平成30年に作成した精神および発達に障がいをもつ児と関わる看護師の体験をテーマとした4編の教育教材(DVD)を看護師と特別支援教育に携わる教諭に視聴してもらい、グループ・ディスカッションを計5回実施し、どのような感情体験が生じる過程があるのかアクションリサーチを用いて情動知性の下位因子である自己対応・対人対応・状況対応について解明する。このことをとおして、可視化しにくい情動知性の育成のプロセスを児童・思春期ケアに携わる全ての人に活用可能な方略を提言する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of our study was to clarify the process of improving emotional intelligence for psychiatric ward nurses who care for emotionally-distressed adolescents through their participation in 3 learning sessions, which included the viewing of originally-developed videos and group discussions. Our subjects were 7 nurses working in a child and adolescent psychiatric ward who consented to and participated in our study program of three 90-minute sessions with two-week intervals. Three of the 7 subjects showed improvement in all 3 sub-scales of emotional intelligence. Two subjects showed improvement in “intrapersonal EQ” or “situational EQ”; however, the remaining 2 subjects showed a decline in emotional intelligence scores.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

グループアプローチの手法をもとに、平成30年に作成した精神および発達に障がいをもつ児と関わる看護師の体験をテーマとした4編の教育教材(DVD)「子どもに拒まれる」「子どもにハグを求められる」「子どもにアゲアシをとられる」「子どもとぶつかる」を看護師が視聴し、グループ・ディスカッションを実践することは、子どもと関わる支援者の情動知性の育成に部分的に効果があった。また、感情体験のすり合わせは、グループ療法的な効果が期待できると考えた。可視化しにくい情動知性の育成のプロセスを児童・思春期ケアに携わる全ての人に活用可能な方略の1つになりうると言える。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 施設における子育て中のがん患者とその家族に関わる病棟看護師の困難-がん診断時、治療期、終末期、看取り期に焦点をあてて-2020

    • Author(s)
      矢田昭子 大森眞澄 森山美香 秋鹿都子 井上和子 吉野拓未
    • Journal Title

      ヒューマンケア研究学会誌

      Volume: 11

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 化学療法を受けている女性がん患者のパートナーの子育てに関する困難2019

    • Author(s)
      篠田里絵 矢田昭子 大森眞澄 森山美香
    • Journal Title

      家族看護学研究

      Volume: 25 Pages: 113123-113123

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Evaluation of an emotional intelligence learning model prepared for psychiatric ward nurses caring for emotionally-distressed adolescents2023

    • Author(s)
      Masumi Omori
    • Organizer
      The 14th International Nursing Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Evaluation of an emotional intelligence learning model for teachers of special support education for emotionally-distressed adolescents2021

    • Author(s)
      Masumi Omori,Teruko Ishibashi,Shin-ichi Yoshioka,Hiroji hara
    • Organizer
      International Association of Risk Management in Medicine,9th World Congress of Clinical Safety
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 精神疾患を有する女性の育児ストレスとソーシャルサポートの実態2019

    • Author(s)
      大森眞澄 日野雅洋 井上千晶 高橋恵美子 松谷ひろみ 石橋照子
    • Organizer
      日本看護研究学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi