Development of a support programme to prevent the intergenerational transmission of child abuse starting before parenthood
Project/Area Number |
19K11064
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 58070:Lifelong developmental nursing-related
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Research Institution | Ishikawa Prefectural Nursing University |
Principal Investigator |
Chihara Yuka 石川県立看護大学, 看護学部, 講師 (50738408)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
西村 真実子 石川県立看護大学, 看護学部, 名誉教授 (50135092)
金谷 雅代 (東雅代) 石川県立看護大学, 看護学部, 准教授 (80457887)
山田 ちづる 石川県立看護大学, 看護学部, 助手 (90832915)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 子ども虐待予防 / 親になること / 高校生 / 被愛情感 / 自己肯定感 / 子ども虐待防止 / 世代間交流 / ライフストーリー / 世代間伝達 |
Outline of Research at the Start |
本研究は親になる前から始める子ども虐待予防支援プログラムとして、負の世代間伝達を断ち切る第1歩となることをめざした、「親子交流(世代間交流)を通して親になることを考える」プログラムを開発することである。 高校生(特に親子関係に問題を抱える生徒)が①子ども・子育て・親になることに対して肯定的な感情が持てる②子ども・子育て・親になることに対しての否定的感情が軽減する③親と子の関係を肯定的に捉えることができるをねらいとし、世代間ライフストーリー・インタビューやグループセラピーの要素を取り入れたプログラムを作成し、準実験デザインによる自記式質問紙調査によりプログラムの効果をねらいの3側面から評価する。
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Outline of Final Research Achievements |
Child maltreatment prevention support that starts before becoming a parent should incorporate a high-risk approach aimed at reducing intergenerational transmission for those at risk of intergenerational transmission that exist among them, while taking a population approach to increasing parental readiness for all young people. This study aimed to investigate the effects of the revised “The Think about Becoming a Parent” program for high school students. An anonymous questionnaire survey was administered to 1,295 high school students. It was confirmed that it is effective as a populational approach. We also found that the revised program allows under-loved students to increase self-affirmation without feeling intense stress or anxiety. Therefore, it was suggested that the improved program could be the first step to suppress negative intergenerational transmission.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究により、全ての若者に対し親性準備性を高めるためのポピュレーションアプローチを行いながら、その中に存在する世代間伝達が危惧される者に対し世代間伝達を抑制することを目指したハイリスクアプローチを組み込んだプログラムを開発でき、子ども虐待防止支援の一助となったと考える。また本プログラムは、日本の学校教育に適応したプログラム内容であり、多くの学校で応用可能であり、広く活用できる。
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Report
(5 results)
Research Products
(3 results)