• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a support programme to prevent the intergenerational transmission of child abuse starting before parenthood

Research Project

Project/Area Number 19K11064
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58070:Lifelong developmental nursing-related
Research InstitutionIshikawa Prefectural Nursing University

Principal Investigator

Chihara Yuka  石川県立看護大学, 看護学部, 講師 (50738408)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 西村 真実子  石川県立看護大学, 看護学部, 名誉教授 (50135092)
金谷 雅代 (東雅代)  石川県立看護大学, 看護学部, 准教授 (80457887)
山田 ちづる  石川県立看護大学, 看護学部, 助手 (90832915)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords子ども虐待予防 / 親になること / 高校生 / 被愛情感 / 自己肯定感 / 子ども虐待防止 / 世代間交流 / ライフストーリー / 世代間伝達
Outline of Research at the Start

本研究は親になる前から始める子ども虐待予防支援プログラムとして、負の世代間伝達を断ち切る第1歩となることをめざした、「親子交流(世代間交流)を通して親になることを考える」プログラムを開発することである。
高校生(特に親子関係に問題を抱える生徒)が①子ども・子育て・親になることに対して肯定的な感情が持てる②子ども・子育て・親になることに対しての否定的感情が軽減する③親と子の関係を肯定的に捉えることができるをねらいとし、世代間ライフストーリー・インタビューやグループセラピーの要素を取り入れたプログラムを作成し、準実験デザインによる自記式質問紙調査によりプログラムの効果をねらいの3側面から評価する。

Outline of Final Research Achievements

Child maltreatment prevention support that starts before becoming a parent should incorporate a high-risk approach aimed at reducing intergenerational transmission for those at risk of intergenerational transmission that exist among them, while taking a population approach to increasing parental readiness for all young people.
This study aimed to investigate the effects of the revised “The Think about Becoming a Parent” program for high school students. An anonymous questionnaire survey was administered to 1,295 high school students.
It was confirmed that it is effective as a populational approach. We also found that the revised program allows under-loved students to increase self-affirmation without feeling intense stress or anxiety. Therefore, it was suggested that the improved program could be the first step to suppress negative intergenerational transmission.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究により、全ての若者に対し親性準備性を高めるためのポピュレーションアプローチを行いながら、その中に存在する世代間伝達が危惧される者に対し世代間伝達を抑制することを目指したハイリスクアプローチを組み込んだプログラムを開発でき、子ども虐待防止支援の一助となったと考える。また本プログラムは、日本の学校教育に適応したプログラム内容であり、多くの学校で応用可能であり、広く活用できる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2023 2021 2020

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 高校生のための改良版「親子交流を通して親になることを考える」プログラムの評価2023

    • Author(s)
      千原裕香、西村真実子
    • Journal Title

      子どもの虐待とネグレクト

      Volume: 25

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 乳幼児の親たちのライフストーリーを聴くという体験を取り入れた改良版「親子交流授業プログラム」の評価2021

    • Author(s)
      千原裕香
    • Organizer
      日本子ども虐待防止学会第27回学術集会かながわ大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 親子交流授業の効果と今後の課題2020

    • Author(s)
      千原裕香
    • Organizer
      日本子ども虐待防止学会第26回学術集会 いしかわ金沢大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi