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Development of Personal Mobility Vechicle to Suppoert the Independent Mobility for Elderly People

Research Project

Project/Area Number 19K11307
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 59010:Rehabilitation science-related
Research InstitutionToyo University

Principal Investigator

Yoshiyuki Takahashi  東洋大学, ライフデザイン学部, 教授 (30396931)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 井上 薫  東京都立大学, 人間健康科学研究科, 准教授 (90259143)
高木 基樹  芝浦工業大学, システム理工学部, 准教授 (90572694)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords高齢者 / パーソナルモビリティビークル / 移動 / 自立 / 買い物弱者 / パーソナルモビリティ
Outline of Research at the Start

高齢社会における高齢者の移動手段の確保の問題解決するために,できるかぎり自分の体を使って移動することで心身の健康を維持し,公共交通機関に乗り込み行動範囲を拡大することができる,アシスト機能を有し路面を蹴り出して走行するパーソナルモビリティビークルの開発を行っており,実証実験を通じてその有効性,交通や高齢者のQOLへの寄与を検証,評価する.

Outline of Final Research Achievements

A prototype of a personal mobility vehicle with an assist function has developed that a person can kick the road surface and running. The previous steering mechanism was improved and it can turn with minimum turning radius as same as electric cart standard. The results of the measurement of muscle activity in the lower limbs using this prototype suggest that assisted driving provides a constant load to the lower limbs, although the motor load is lower than that of normal walking. In addition, an another prototype with a frame shape that is easy to ride and foldable was developed. In addition, a questionnaire survey on shopping of elderly people in housing complexes and shopping experiments using an electric cart were conducted, and shopping support with mobility assistance was discussed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

路面を蹴り出して進むパーソナルモビリティビークルの試作を行い,蹴り出しの筋力を測定する実験を行った結果,モータによるアシストが高齢者の身体機能を補助しつつ筋力の維持に貢献できることが確認された.また,買い物弱者である団地居住の高齢者らが電動カートをシェアして外出するための仕組みについて,アンケートや走行実験を行い検討することで,社会的弱者である買い物難民への支援につなげる研究を行うことができた.

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2020

All Presentation (2 results)

  • [Presentation] 歩行をアシストするパーソナルモビリティビークルの操作性評価2020

    • Author(s)
      矢田良太 高橋良至、高木基樹
    • Organizer
      日本生体医工学会関東支部若手研究者発表会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 歩行をアシストするパーソナルモビリティビークルの開発及び操作性評価2020

    • Author(s)
      矢田良太,高橋良至,高木基樹
    • Organizer
      ライフサポート学会フロンティア講演会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

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