Project/Area Number |
19K11325
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 59010:Rehabilitation science-related
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Research Institution | Sapporo Medical University |
Principal Investigator |
Ohyanagi Toshio 札幌医科大学, 医療人育成センター, 准教授 (70177020)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
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Keywords | 複合現実 / 注意機能の評価・訓練 / HoloLens / 注意機能 / 片付け課題 / HoloLens2 / 人工知能 / 注意機能評価 / 注意機能訓練 / 日常生活環境 |
Outline of Research at the Start |
注意機能は、人間が日常活動を安全かつ円滑に行う際に必要不可欠なものであるが、同一の人でも置かれた環境の違いなどの様々な要因で変化することが知られている。このため、既存の注意機能検査の結果が必ずしも対象者の日常生活の行動状況を反映するものとはなっていない場合が多くある。 本研究では、複合現実技術とマイクロソフト社のHoloLensを利用して、高齢者や患者の日常生活に近い環境下で注意機能評価と訓練を行うための新しいアプリケーションを研究開発し、実証試験を行って注意機能評価のための基準値等を明確にするとともに、注意機能評価・訓練としての開発アプリの有効性を検証する。
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Outline of Final Research Achievements |
We developed new applications using mixed reality technology and Microsoft's HoloLens to assess and train attention functions in older adults and patients. The applications include a HoloLens version of the Whack-a-Mole game and a tidying task with dynamically adjustable difficulty levels. We conducted a preliminary experiment, which revealed that the issues with HoloLens 1 have been improved in HoloLens 2, confirming sufficient usability of the HoloLens2 version of developed applications for achieving the objectives of this study. Clinical experiments using the developed applications are necessary to confirm the effectiveness of the applications.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学術的意義としては、高齢者や患者の注意機能評価と訓練の実施において、従来の手法に比べてより日常生活に近い環境で実行するアプリケーションを研究開発して利用することで、高齢者や患者の注意機能に対する理解が深まり、関連する認知疾患や障害の治療やケアに役立つ情報が得られる可能性がある。 また社会的意義として、新しいアプリケーションにより効果的な評価と訓練手法の導入が可能になり、医療やリハビリテーションの専門家はより効果的な注意機能評価と訓練を提供でき、さらに効率的で個別化されたケアを実現し、患者の回復や機能の向上に寄与することが期待される。
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